Matpause - en bildeserie
Bygningsarbeiderforbundet satte i årene etter krigen søkelyset på de elendige brakkeforholdene som ble tilbudt arbeiderne på mange av byggeplassene i Oslo. Brakkene var trekkfulle og kalde, med dårlig renhold og uten mulighet for å få tørket våte arbeidsklær og gjennombløtt fottøy.
Ved overenskomsten i 1952 fikk forbundet igjennom kravet om bestemmelser for hvordan oppholdsrom og brakker på arbeidsplassene skulle være.
![](bilder/0028067.jpg)
Foto: Arbeiderbladet
![](bilder/0040473.jpg)
Foto: Arbeiderbladet
![](bilder/0040464.jpg)
Foto: Arbeiderbladet
![](bilder/0028069.jpg)
Foto: Arbeiderbladet
![](bilder/0028066.jpg)
Foto: Arbeiderbladet
![](bilder/0028065.jpg)
Foto: Arbeiderbladet
![](bilder/07.jpg)
Foto: Arbeiderbladet
![](bilder/08.jpg)
Foto: Arbeiderbladet
![](bilder/0028072.jpg)
"Det gjelder å skape velferdslokaler som folk trives i", sa Harry Fett, ildsjelen bak stiftelsen av Kunst på arbeidsplassen.
Vandreutstillinger bidro til å spre kunsten ut til folk flest.
Foto: Arbeiderbladet
Foto: Arbeiderbladet
![](bilder/0028047.jpg)
En kunstsamling ble kjøpt inn og hengt opp i spisesalene ved Vinmonopolets anlegg på Hasle i 1949.
Foto: Arbeiderbladet
Foto: Arbeiderbladet
![](bilder/0028071.jpg)
Fra arbeidernes spisesal ved bedriften Wisbech AS i 1952. Veggmaleriet er laget av Fredrik Matheson.
Foto: Arbeiderbladet
Foto: Arbeiderbladet
![](bilder/0036408.jpg)
Jakob Weidemann dekorerte veggene i spisesalen ved Grues renseri i 1957.
Foto: Arbeiderbladet
Foto: Arbeiderbladet
Publisert 12.01.2021, første gang 01.03.2006.