Arbeiderhistorie 2004

83

OLE MARTIN RGNNING

Norges Kommunistiske Partis presse

Norsk arbeiderpresse er behandlet i en
rekke sammenhenger tidligere. Dog har
ikke den kommunistiske delen av arbei-
derpressen fatt samme grad av omtale.
Det eksisterer kun én faghistorisk fram-
stilling av Norges Kommunistiske Par-
tis (NKPs) presse, hvor bare 1920-tallet
blir undersgkt.! Videre finnes det flere
beskrivelser av partiets illegale presse
under okkupasjonstiden. Tema for
denne artikkelen vil vare aviser som
stod i en organisatorisk forbindelse
med NKP samt bedriftsaviser utgitt av
partiet p& 1920- og 1930-tallet. Bedrifts-
avisene var en forlengelse av den ordi-
naere partipressen og var rettet mot le-
sere utenfor partimedlemmenes rekker.
Av plasshensyn vil ulike tidsskrift og
medlemsblader publisert av NKP eller
partiets ungdoms-, kvinne- og frontor-
ganisasjoner ikke bli omtalt.

Et studium av et partis presse kan ha
ulike utgangspunkter, formal og per-
spektiver. For historikere kan partipres-
sen vare en kilde til partiets politikk og
virksomhet slik den kommer til syne
gjennom lederartikler og reportasjer.
Videre kan partipressens opplag og ut-
bredelse si noe om partiets organisato-
riske styrke, aktivitetsniva og folkelige
stotte. I dette perspektivet blir pressen

en videreformidler av og et uttrykk for
partiets og partimedlemmenes aktivite-
ter. Et partis presse kan ogsé tolkes ut
fra et ideologisk utgangspunkt. Ifelge
leninistisk partiteori hadde den kom-
munistiske pressen bestemte politiske
og organisatoriske oppgaver gjennom &
veere partiets idéformidler, oppdrager
og «kollektive organisator».’ Et annet
sarskilt fenomen ved den kommunis-
tiske pressen i mellomkrigstiden var
presseorganenes strenge formelle orga-
nisatoriske underordning under den
nasjonale partiledelsen, og videre under
Den kommunistiske internasjonalens
(Kominterns) sentrale apparat i Mos-
kva.*

Tradisjonelt har studier av den kom-
munistiske pressen lagt vekt pa partia-
visenes karakter av et ensrettet propa-
gandaapparat, hvor pressens formelle
underordning av partiledelsens foringer
og etterlevelse av partiledelsens palegg
har vert det sentrale.’ Dette er et viktig
aspekt for & forstd den kommunistiske
pressens historie. Samtidig eksisterer
det andre innfallsvinkler. Det kan veare
av interesse & se pd partipressens rolle i
konstruksjonen av hva man kan kalle
en egen kommunistisk identitet. Denne
prosessen kan identifiseres gjennom



84

Arbeiderhistorie 2004

hvordan partipressens skribenter tegnet
et bilde av «vi» og «dem», og hvilke bil-
der av partiet, kommunismen og Sov-
jetunionen som ble framstilt for & be-
krefte partimedlemmenes (og skriben-
tenes) forestillinger om deres spesielle
kommunistiske identitet.

Det er ikke mulig & foreta en full-
stendig og systematisk analyse av NKPs
presse i trad med disse perspektivene,
uten 4 sprenge artikkelens rammer. Per-
spektivene ma derfor kun betraktes
som overordnede foringer for framstil-
lingen. Det vil bli gitt en oversikt over
NKP-pressens organisatoriske utvikling
og utbredelse fra 1923 til i dag. Spesiell
vekt vil bli lagt pa 1930-tallet. Perioden
er ikke behandlet tidligere, samtidig
som nytt kildemateriale er gjort til-
gjengelig gjennom dpningen av tidligere
sovjetiske arkiver. Imidlertid er viktig
informasjon som ombhandler finansie-

ringen og kontrollen med NKPs presse i
mellomkrigstiden fortsatt hemmelig-
holdt av russiske myndigheter. Dette
dreier seg i srdeleshet om arkivene et-
ter den del av Kominterns apparat
(OMS) som stod for de konspirative
forbindelsene mellom Moskva og de na-
sjonale kommunistpartiene. Til tross
for dette vil framstillingen pa grunnlag
av tilgjengelige kilder beskrive de spesi-
elle relasjonene som eksisterte mellom
Komintern/Sovjetunionen, NKP og par-
tiets presse pa 1930-tallet. For perioden
etter 1945 vil bare enkelte hovedtrekk
ved NKP-pressens utvikling bli presen-
tert.

Den kommunistiske arbeider-
pressen blir til

I trad med framveksten av den organi-
serte arbeiderbevegelsen ble det fra

Fra stiftelsesmetet i Norges Kommunistiske Parti (NKP) etter splittelsen i Arbeiderpartiet 1923.
Partisplittelsen forte ogsé til en kamp om partiavisene.



Arbeiderhistorie 2004

85

slutten av 1800-tallet etablert egne ar-
beideraviser. I tidsrommet 1904-17 fant
det sted en omfattende nyetablering, og
denne perioden er blitt karakterisert
som arbeiderpressens virkelige gjen-
nombruddsfase.® Det var et nart for-
hold mellom avisdriften og virksomhe-
ten til Det norske Arbeiderparti (DNA).
Med den radikale retningens maktover-
takelse i DNA i 1918, og partiets pafol-
gende Komintern-medlemskap i 1919,
endret forholdet seg mellom partiledel-
sen og partiavisene. Arsaken var kon-
flikten innad i DNA om Komintern-
medlemskapet. Partipressen, og szrlig
redigeringen av DNAs hovedorgan, So-
cial-Demokraten, ble et sentralt strids-
emne mellom Kominterns sentrale ap-
parat, den gruppen i DNA som stottet
Komintern, og den gruppen i partiet
som var kritisk til Komintern.
Kominterns forste ankepunkt mot
avisen var selve navnet. Det ble selvfol-
gelig oppfattet som uheldig at hovedor-
ganet for et kommunistisk parti (som
DNA i prinsippet var pa denne tiden)
hadde et navn som symboliserte en an-
nen politisk retning. Navnet ble da ogsé
endret til Arbeiderbladet i 1923. Viktige-
re var Kominterns kritikk av manglede
kommunistisk partidisiplin i DNA fra
september 1922. Hovedinnholdet i Ko-
minterns kritikk ble rettet mot Social-
Demokraten og var et angrep pa Martin
Tranmal som avisens redakter.” Ogsa
andre aviser enn hovedorganet tok del i
partistriden. Hosten 1923 ble redakte-
ren av partiavisen i Trondhjem, Ny Tid,
suspendert av DNA-ledelsen. Bakgrun-
nen var at Ny Tid hadde trykket artikler
som stottet Komintern-tilhengerne i
partiet og rettet sterke beskyldninger
mot Tranmeel.* Konflikten i partiet lot

seg ikke lpse. 1 november 1923 ble
DNA delt i to. Komintern-tilhengerne
etablerte et nytt parti, NKP.

Ved partisplittelsen hadde DNA to-
talt 41 aviser, hvorav 16 dagsaviser.
Umiddelbart etter splittelsen brot det ut
en kamp mellom DNA og NKP om
hvem som skulle ha retten til partiavi-
sene. Resultatet ble til slutt at 30 aviser
fortsatte 4 tilhore DNA mens 11 aviser
gikk over til NKP. Blant de nye NKP-
avisene var det syv dagsaviser. Pa @st-
landet fulgte dagsavisene i Hamar,
Kongsvinger, Gjovik, Skien og Tons-
berg NKP. Det samme gjorde avisen i
Lillehammer som kom ut tre ganger i
uken, og avisen i Drgbak med to utga-
ver i uken. Pa Vestlandet gikk avisene i
industristedene Odda og Heyanger,
med henholdsvis én og to utgaver i
uken, over til NKP. Ogs4 arbeideravisen
i Kristiansund gikk med NKP, men det-
te var ikke noen offisiell DNA-avis ved
tidspunktet for partisplittelsen.’ Situa-
sjonen i de store byene Kristiania, Ber-
gen og Trondhjem var spesiell. I Bergen
og Trondhjem gikk flertallet av med-
lemmene i de lokale partiorganisasjone-
ne, og dermed de viktige partiavisene
Arbeidet og Ny Tid, med NKP. Dette var
store og tradisjonsrike aviser, Arbeidet
var etablert i 1893 som den forste arbei-
deravisen utenfor hovedstaden, mens
Ny Tid ble grunnlagt i 1899. I Kristiania
derimot, stod NKP sveart svakt. Partiet
hadde ingen mulighet til 4 fa kontroll
over Arbeiderbladet.

Det var derfor maktpéliggende for
NKP 4 etablere en hovedstadsavis og et
hovedorgan for partiet. Med okonomisk
stotte fra Komintern kom Norges Kom-
munistblad ut allerede dagen etter parti-
et ble stiftet.” Det nye hovedorganet



86

Arbeiderhistorie 2004

Olav Scheflo (1883-1942) var redakter av
Social-Demokraten 1920-1923 og stort-
ingsrepresentant fra 1922. Etter partisplit-
telsen fulgte han NKP og ble den forste
redakter av Norges Kommunistblad. Etter

strid med ledelsen bret han med partiet, og
i 1929 sluttet han seg til DNA.

motte imidlertid problemer. Oppslut-
ningen om NKP var generelt svak i ho-
vedstaden og abonnentene uteble. Sam-
tidig var NKP ledelse preget av frak-
sjonskamper som ble overfort til Norges
Kommunistblads redaksjon. Etter stor-
tingsvalget i 1924 fikk avisen problemer
fordi redakteren Olav Scheflo trakk seg
fra sin stilling." Scheflo ble p4 nytt re-
dakter av hovedorganet etter NKPs an-
dre landsmgte i mai 1925, men forlot
atter en gang redaktorposten sommeren
1926 i protest mot partiledelsens poli-
tikk.”? T forbindelse med den intellektu-
elle grupperingen Mot Dags inntreden i

NKP oppstod det ny strid om redige-
ringen av Norges Kommunistblad. Re-
presentanter fra Mot Dag hadde stor
innflytelse i avisens redaksjon gjennom
1927, noe som vakte misnoye hos andre
deler av partiets ledelse.” Kranglingen i
partiledelsen bidro til & svekke Norges
Kommunistblads posisjon. Allerede i
1925 kom det offentlig kritikk mot ho-
vedorganet for 4 mangle en ngdvendig
tiltrekningskraft p4 de brede lag av ar-
beiderklassen. Avisen gjenspeilte ikke
arbeidernes daglige liv og kamp, og bar
for stort preg av & vaere et «menighets-
blad» for NKP.*

Etter hvert som arbeideravisenes par-
timessige tilhorlighet ble avklart i 1923-
24, begynte arbeidet med a etablere en
lokal NKP-presse i de delene av landet
hvor partiet stod uten aviser. For 4 reise
et okonomisk grunnlag for nyetable-
ringer samt konsolidere partiets eksiste-
rende avisdrift ble selskapet Kommu-
nistpressens Samvirkelag stiftet i begyn-
nelsen av 1924."” De forste arene etter
partistiftelsen bygget NKP opp en lokal-
presse som dekket alle landsdelene
utenom Serlandet. I 1927 ga partiet ut
14 distriktsaviser foruten hovedorga-
net, men avisene i Tgnsberg og i Kong-
svinger gikk inn i lgpet av aret. Gjen-
nom 1928 og 1929 forsvant lokalavise-
ne i Hoyanger, Stord, Svolveer, Skien,
Kristiansund og Hamar, slik at NKP
kun satt igjen med seks distriktsaviser
hosten 1929.' Nedgangen i antallet dis-
triktsaviser kom som en fplge av en ge-
nerell svikt i oppslutningen om partiet,
mens nedleggelsen av lokalavisene i
Skiens- og Hamar-distriktene ogsa var
et ledd i en rasjonalisering av NKPs
avisdrift (se nedenfor). NKP hadde ar-
vet en avisstruktur som viste seg & vaere



Arbeiderhistorie 2004

87

Knut Olai Thornaes (1874-1945) begynte
som journalist i Ny Tid i Trondheim 1902.
Her arbeidet han sammen med blant andre
Martin Tranmael. | 1923 ble han ekskludert
fra DNA av Tranmeel-floyen og fulgte NKP
etter splittelsen. Thornaes satt som avisas
redakter fra 1920 til 1934.

for omfattende i forhold til det nye par-
tiets ressurser og kapasitet. Siledes had-
de NKPs sekreter Christian Hilt alt i
1925 pekt pa nedvendigheten av & re-
dusere antallet partiaviser. Samtidig til-
kjennega Hilt at utviklingen av bedrifts-
aviser framstod som en hovedoppgave
for NKP i tiden framover."”

Bedriftsaviser

I mellomkrigstiden var en ikke ubety-
delig del av virksomheten til NKPs par-
ticeller knyttet til utgivelsen av bedrifts-
aviser. Det ble produsert bedriftsaviser

som kom ut p4 sterre enkeltbedrifter el-
ler som dekket spesielle industrielle
sektorer innen et geografisk omrade.
Avisene var stensilerte og i en del tilfel-
ler ogsé trykte. Fra midten av 1920-tal-
let var altsa utgivelsen av slike aviser en
prioritert oppgave for NKP. Bakgrun-
nen for satsingen pé bedriftsaviser var
neert knyttet til utviklingen av bedrift-
sceller som kommunistpartiets grunn-
organisasjon. I motsetning til sosialde-
mokratiets lokalorganisasjoner som var
basert pa valgdistrikter, skulle kommu-
nistene ta utgangspunkt i partibygging-
en rundt om pa arbeidsplassene. For
den lokale particellen ble bedriftsavisen
det viktigste propagandaorganet. Ko-
minterns organisasjonskonferanse i
1925 slo fast at de nasjonale kommu-
nistpartiene métte vie bedriftsavisene
stor oppmerksombhet. Ved 4 skildre dag-
liglivet i fabrikkene og & fokusere pa
dagsaktuelle lokale saker som angikk
arbeiderne, skulle bedriftsavisene forse-
ke & nad mindre politisk bevisste arbei-
dere som ikke ble fanget opp av den or-
dinaere partipressen.'®

Den forste av NKPs bedriftsaviser,
Verksted-Arbeideren, ble utgitt av jern-
banearbeiderne i Drammen allerede i
1924. 1 arene som fulgte kom det til fle-
re nye bedriftsaviser. Ved Aarsskiftet
1926-27 var antallet bedriftsaviser om-
kring 20. Totalt kom det i den andre
halvdelen av 1920-tallet ut ca. 35-40
ulike bedriftsaviser.” 1 februar 1928
hadde antallet bedriftsaviser sunket til
14 Nedgangen hang sammen med
svikten i NKPs oppslutning og mang-
lende partivirksomhet rundt om pé be-
driftene. I en rapport til Komintern fra
desember 1929 ble NKPs arbeid med
bedriftsavisene karakterisert som helt



88

Arbeiderhistorie 2004

Bedriftsavisa Hammer'n ble gitt ut av bedriftscellene p& Aker og Nyland. Ettersperselen var
stor. Bare p& Nylands verksted ble det solgt over 300 eksemplarer av hver utgivelse.

forsomt. Hovedarsaken var mangelen
pa fungerende bedriftsceller. Pa de stor-
ste bedriftene og i de fleste industriene
ble det i rapporten péstitt at NKP var
uten celler overhodet.”

Det eksisterer ingen fullstendig over-
sikt over utbredelsen av NKPs bedrifts-
aviser pd 1930-tallet. Samlingen av be-
driftsaviser som finnes ved Arbeiderbe-
vegelsens arkiv og bibliotek i Oslo viser
dog et relativt heyt antall nyetablering-
er i 1931.2 Dette bildet bekreftes av kil-
der i Kominterns arkiv. Mens det i 1930
fortsatt blir papekt en mangel pa be-
driftsceller og bedriftsaviser,” blir det i
en rapport fra 1932 vist til at NKP pa
det daveerende tidspunkt igjen utga om-
trent 30 bedriftsaviser.* NKPs organisa-
toriske virksomhet fikk et visst opp-
sving i de forste arene pa 1930-tallet. I
tillegg til at partiet fikk en ny ledelse fra
1930, kom det i arene som fulgte en for-
holdsvis stor mengde nyutdannede par-
tikadrer fra Kominterns skoler i Mos-

kva. Denne gruppen av kvalifiserte par-
tifunksjonzerer stod til partiets disposi-
sjon og ble plassert i stillinger pa ulike
niva i NKPs apparat. Antallet medlem-
mer i NKP steg fra ca. 3 000 i 1930 til
ca. 4 000 ved utgangen av 1931.” Kom-
binert med denne aktivitetsokningen
fant det sted en okt satsing pa opposi-
sjonell virksomhet innenfor fagorgani-
sasjonen. Som et ledd i Kominterns
kompromisslgse ultravenstrelinje fra
1929 opprettet NKP en revolusjoner
fagopposisjon rettet mot den sosialde-
mokratiske ledelsen av fagbevegelsen. 1
kampen mot de faglige lederne ble be-
driftsavisene sentrale media for 4 spre
NKPs synspunkter blant arbeiderne p4
bedriftene og i fagforeningene.

Fra midten av 1930-tallet sank NKPs
produksjon av bedriftsaviser. Igjen var
oppslutningen om partiet pa nedtur,
men ogsa endringer i NKPs strategi
spilte inn. Med innfgringen av Komin-
terns folkefrontlinje fra 1936 skjedde



Arbeiderhistorie 2004

89

Verksteds-Arbeideren utgitt av jernbanearbeidere i Drammen fra 1924.

det store endringer i NKPs politikk. De
tidligere particellene ble omdept til
kommunistlag. Samtidig ble aktivitete-
ne til NKPs grunnorganisasjoner inn-
rettet pa 4 etablere et bredt samarbeid
med alle venstreinnstilte arbeidere
rundt om pé bedriftene. Organisatorisk
skulle NKP-medlemmer i fagforeninge-
ne stotte en kollektiv innmelding av
foreningene i DNA. Den nye samar-
beidspolitikken med vektlegging pa
samarbeid med sosialdemokratene i
fagbevegelsen og pé arbeidsplassene in-
nebar at behovet for sarskilte kommu-
nistiske bedriftsaviser ble mindre.

Partipresse i motvind

Tiden rundt 1929-30 var en svak perio-
de bade for NKPs organisatoriske virk-
somhet og den generelle oppslutningen
om partiet. Den utsatte stillingen ble
gjenspeilt i partipressen. Situasjonen
var prekear for Norges Kommunistblad.
Avisen falt gjennom i konkurransen
med de andre hovedstadsavisene og
hadde omfattende gkonomiske proble-
mer. I mai 1929 konkluderte NKPs le-

delse at det var umulig & holde bade ho-
vedorganet og avisene pid Hamar og i
Skien gdende uten omfattende gkono-
misk stotte fra Komintern. Hvis stotten
uteble, var det et alternativ a legge ned
avisdriften pa Hamar og i Skien, og la
en Oslo-basert avis vare dekkende for
hele ostlandsomradet.* Det viste seg at
Komintern ikke var villig til & subsidie-
re NKPs avisdrift i nodvendig grad. Avi-
sen i Skien ble lagt ned i juni 1929. 1
oktober 1929 ble Norges Kommunistblad
avviklet, mens Arbeideren ble flyttet fra
Hamar til Oslo for & bli partiets nye ho-
vedorgan.

For 4 fa stabilisert driften av Arbeide-
ren vedtok NKPs sentralstyre & sette i
gang en omfattende abonnementskam-
panje pa @stlandet. Det var mest & hen-
te i Hedmark hvor nesten 70 % av parti-
medlemmene ikke abonnerte pa det nye
hovedorganet.” Kampanjen ble opp-
summert i slutten av april 1930. Malset-
tingen var ikke oppnidd. Av 768 nye
abonnenter kom over 32 % fra Hed-
mark, mens nesten 30 % kom fra Oslo
og Akershus. Resten fordelte seg pé de
andre ostlandsfylkene. Spesielt svakt



90

Arbeiderhistorie 2004

Fra redaksjonen i Norges Kommunistblad 1926.

Rigmor Larsen og Ingeborg Larsen flankert av journalistene Carsten Aasebee (t.v.) og Johan

Medby.

var resultatet i Buskerud. Bare 2,6 % av
de nye abonnentene kom derfra.”® Sett i
forhold til partimedlemmenes geogra-
fiske fordeling oppnadde kampanjen
det klart beste resultatet i Oslo og
Akershus. Dette kan tyde pa at oppret-
telsen av en felles Oslo-basert NKP-avis
for hele gstlandsomradet medforte en
viss svekkelse for NKPs gjennomslags-
kraft i de andre gstlandsfylkene.

Driften av Arbeideren gikk ni med
store underskudd. For hele 1930 ble
driftsunderskuddet beregnet til 69 400
kroner.” En delegasjon fra NKP som
besokte Moskva sommeren 1930, prov-
de & appellere direkte til Kominterns
kasserer Osip Pjatnitskij om 4 fa utbe-
talt en oyeblikkelig nedhjelp pa 12 500
kroner. Hvis ikke russerne stottet avi-

sen stod Arbeideren i fare for 4 gd inn.*®
Det er uvisst om oppfordringen ble et-
terfulgt. Uansett var ikke Komintern
villig til 4 finansiere utgivelsen av NKPs
hovedorgan i nedvendig omfang. I sep-
tember 1930 var det derfor ingen vei til-
bake. Arbeideren ble lagt om fra dagsa-
vis til ukeavis. Det er betegnende for
NKPs svekkede stilling at partiet apen-
bart ble nedprioritert av Komintern.
Ved etableringen og i de forste arene av
partiets virksomhet subsidierte Komin-
tern NKPs avisdrift og organisatoriske
oppbygging i forholdsvis omfattende
grad.”’ Etter hvert som NKP tapte kam-
pen med DNA om arbeidervelgerne og
sank ned i en marginal tilverelse i riks-
politikken, onsket ikke Komintern a
bruke omfattende ressurser for & opp-



Arbeiderhistorie 2004

91

rettholde en kunstig hey utbredelse av
partiets presse.

I juli 1931 gjenoppstod Arbeideren
som dagsavis. For 4 klare dette ma det
ha foregatt en viss subsidiering. Om-
fanget er ikke kjent, men en rapport fra
1932 beskriver at driften nd medforte et
manedlig underskudd pa 1 400 kroner,
alts& vesentlig mindre enn i 1930.** Fra
1934 oppstod det pa nytt krise i driften
av Arbeideren. En Komintern-rapport
slo fast at avisen i virkeligheten slett ik-
ke fungerte som noe hovedorgan for
partiet. Et problem var at redaksjonen
satt i Oslo mens avisen ble trykket pa
Ny Tids trykkeri i Trondheim. Den
meysommelige prosessen med 4 sende
redaksjonelt stoff og ferdige aviser mel-
lom Oslo og Trondheim medforte at
innholdet i Arbeideren var flere dager
gammelt for avisen kom leserne i hen-
de.® T januar 1935 matte Arbeideren
innskrenke til to utgaver i uken. @ko-
nomiske problemer var utslagsgiven-
de.”* Sommeren 1936 ble Arbeiderens
svake stilling tatt opp til droftelser pa
nytt. I lopet av arets seks forste mane-
der hadde avisdriften fort til et akku-
mulert underskudd p4 10 800 kroner.
Som en lpsning vurderte NKP-ledelsen
a kutte til én utgave i uken, men den
endelige beslutningen ble utsatt til etter
hostens stortingsvalg.” 1 oktober 1936
var det ingen vei utenom. Arbeideren
ble igjen ukeavis.

For NKPs lokalaviser fortsatte av-
skallingen i forste halvdel av 1930-tal-
let. Samtidig fant det ogsd sted enkelte
nyetableringer, men med varierende re-
sultat. I lopet av 1931 forsvant tre lokal-
aviser. 1 Alesund matte More Arbeider-
blad gi tapt i mars 1931. Samtidig for-
svant ogsa ukeavisen i Harstad, Dagens

Nyheter. Avisen i Sauda, Rogalands
Fremtid, gikk inn i juli 1931 etter min-
dre enn ett ars drift. I oktober 1931 ble
det etablert en ny partiavis i Narvik,
Nordland Arbeiderblad, som kom ut
med to utgaver i uken. Flere partiaviser
kom til i 1932 og 1933. P4 Hamar ble
ukeavisen Rod Front etablert i 1932.
Aret etter kom det en ukeavis i Sarps-
borg, Ostfold Arbeiderblad, og avisen
Vestkysten ble utgitt i Bergen beregnet
pa bonde- og fiskerbefolkningen pa
Vestlandet. Rod Front og Vestkysten fikk
dog en kort utgivelsesperiode. Begge
avisene forsvant i ménedsskiftet okto-
ber/november 1934. Det er ogsa opplyst
at avisen Ny Dag kom ut i Tensberg to
ganger ukentlig i begynnelsen av 1934,
men det har ikke lyktes & finne noen
eksemplarer eller vytterligere opplys-
ninger om den.*

Med omleggingen av Arbeideren til
ukeavis i 1936 var NKP dermed i den
stilling at partiets hovedorgan og hoved-
stadsavis hadde faerre utgivelser enn
storparten av distriktsavisene. Avisene i
Bergen og Trondheim kom fortsatt ut
som dagsaviser, mens de to partiavisene i
Nord-Norge samt avisen i Odda kom ut
to ganger i uken. Av distriktsavisene var
det bare (stfold Arbeiderblad som kom
ut s sjelden som en gang i uken. Dette
var en uholdbar situasjon. Ikke bare ble
partiets generelle anseelse svekket gjen-
nom det svake hovedorganet, men ogsa
prinsippet om partiledelsens sentrale
kontroll med partipressen ble utfordret.
Nér hovedtyngden av pressen var spredt
rundt om i distriktene pa Vestlandet, i
Trendelag og i Nord-Norge, innebar de
geografiske avstandene at den sentrale
partiledelsens muligheter for politisk
kontroll med avisene var svekket.



92

Arbeiderhistorie 2004

Restrukturering

Sommeren 1937 var en delegasjon fra
NKP i Moskva. Ogsa partipressens stil-
ling ble droeftet. I den forbindelse slo
Kominterns representanter fast at det
var politisk uholdbart for NKP & utgi lo-
kale dagsaviser i Bergen og Trondheim,
mens partiets hovedorgan bare kom ut
ukentlig. Pressevirksomheten i Bergen
og Trondheim matte saneres. Samtlige
ressurser skulle konsentreres om 4 utgi
Arbeideren som dagsavis. Komintern be-
stemte derfor at all pkonomisk stette til
avisdriften i Bergen og Trondheim kom
til & forsvinne etter en overgangsperio-
de pé tre méneder.”” Videre ble det ved-
tatt 4 gjennomfere en storstilt propa-
ganda- og innsamlingsaksjon for a ree-
tablere Arbeideren som dagsavis. Samti-
dig trakk Kominterns resolusjon fram
en ny politisk hovedlinje for NKPs
presse. Partiavisene skulle i trad med
folkefrontlinjen etterstrebe & framsta
som virkelige folkeaviser, og redigeres
slik at fokus falt pa politisk enhet og fel-
les kamp mot fascismen. Blant annet
skulle det apnes for innlegg fra DNA-
medlemmer og -funksjonzrer i NKP-
avisene.”

NKPs sentralkomité behandlet re-
struktureringen av partiets presse i slut-
ten av juni 1937. Det ble vedtatt en
kampanje for innsamling av penger og
verving av abonnenter til den nye dags-
avisen. For 4 bli kvitt gjeld og forplik-
telser vedtok sentralkomiteen a selge
partiavisenes trykkerier og eiendommer
i Bergen og Trondheim. Avisene Arbei-
det og Ny Tid kunne bare fortsette &
komme ut hvis driften lot seg finansiere
lokalt. Ogsé avisen i Sarpsborg burde
opphore for 4 samle ressursene om det

nye hovedorganet. De to distriktsavise-
ne i Nord-Norge og avisen Hardanger
Arbeiderblad i Odda skulle fortsette a
komme ut som for, forutsatt at de ikke
trengte noen gkonomiske tilskudd.*
Den 1. oktober 1937 gjenoppstod Ar-
beideren som dagsavis.

Konsekvensene ble som forutsatt for
distriktsavisene. @stfold Arbeiderblad
gikk inn i desember 1937. 1 februar
1938 var kassen i Ny Tid tom. Avisen
stoppet, men kom ut pd nytt etter noen
dager, na med bare tre utgaver i uken.
Samtidig ble det lansert en gkonomi-
kampanje for & berge avisen. Det hjalp
imidlertid ikke. I mars 1939 forsvant
Ny Tid. 1 Bergen fortsatte Arbeidet som
dagsavis fram til september 1938. Etter
en tids opphold kom avisen ut igjen,
men na med bare to utgaver i uken.
NKPs bergensavdeling vedtok & etable-
re et nytt driftsselskap for avisen og 4
reise nodvendig kapital gjennom aksje-
tegning. Dette forte ikke fram. Etter en
toukersperiode som dagsavis stoppet
avisen i Bergen atter en gang i desember
1938. Til tross for omleggingen var
Komintern fortsatt misfornoyd med
NKP-pressens tilstand hosten 1938.
Partiledelsens politiske kontroll var
framdeles svak, blant annet ble Arbeide-
ren angrepet for kritikklgst & gjengi
meldinger med fascistvennlig innhold
fra borgerlige telegrambyréer.* Komin-
tern gnsket en ytterligere konsentrasjon
av NKPs presse gjennom & publisere Ar-
beideren over hele landet. Partiet burde
derfor vurdere om Arbeidet i Bergen
skulle legges ned for godt.* Det skjedde
imidlertid ikke. Den 31. mars 1939
kom Arbeidet ut pa nytt, na som ukeavis
trykt pa Hardanger Arbeiderblads tryk-
keri i Odda.



Arbeiderhistorie 2004 93

Henry W. Kristiansen (1902-1942) var redaksjonssekretaer i Norges Kommunistblad
1926-1929 og redakter av partiets hovedorgan Arbeideren 1934-1940. Flere ganger sonet
han fengselsstraffer for revolusjonaer agitasjon. Her taler han under storlockouten i 1931.



94

Arbeiderhistorie 2004

Styrt fra Moskva?

Innholdet i NKPs aviser ble i mellom-
krigstiden gransket, kommentert og
kritisert i Moskva. I trdd med en gene-
rell ensrettende trend i sovjetisk poli-
tikk, som ogsa pavirket Kominterns or-
ganisasjon, vedtok Komintern pa slut-
ten av 1931 4 skjerpe den politiske kon-
trollen med NKPs presse. I en evalue-
ring av partipressen fra drsskiftet 1931-
32 konkluderte Arvid G. Hansen, som
pa denne tiden arbeidet i Kominterns
skandinaviske sekretariat, med at det
ideologiske nivaet i partipressen og
blant partijournalistene var kritikkver-
dig. Partiavisene presenterte avvik og
uriktige formuleringer i sin framstilling
av Kominterns politiske linje. Desto
verre var det at feilene ikke ble papekt
og rettet av partiledelsen. I Hansens oy-
ne beviste det at den politiske kontrol-
len med partipressen var utilstrekkelig,
om ikke totalt fraveerende.” 1 en annen
rapport om lokalavisen Finnmark Frem-
tid ble det foreslatt & opprette egne par-
tikomiteer pa distrikts- og landsniva
som skulle kontrollere avisene og pape-
ke ideologiske feil og mangler.” I et
brev til NKPs ledelse gikk Hansen sa
langt at han karakteriserte redaktor Ri-
chard Bodins virksomhet i Finnmark
Fremtid som objektivt kontrarevolusjo-
nar. Hansen onsket at Bodin skulle
fjernes som redakter av avisen og sen-
des til Moskva for ideologisk opplee-
ring.* Et klart eksempel p4 Kominterns
inngripen var avsettelsen av Arbeiderens
redakter Erling Bentzen. Bentzen ble
beordret til Moskva og matte i desem-
ber 1933 sta skolerett overfor represen-
tanter for Komintern og NKP.* Arsaken
var politiske avvik han hadde begatt

Richard Bodin (1901-1958) var redakter
av Finnmark Fremtid fra starten i 1924 fram
til 1937. | likhet med redakter Erling
Bentzen i Arbeideren, ble han anklaget av
Komintern for politisk avvik.

som redakter i forbindelse med NKPs
enhetsfrontforhandlinger med DNA
samme 4r. I februar 1934 ble han offisi-
elt avsatt som redakter av hovedorga-
net.*

For NKP-pressen var det en viktig
oppgave & framheve forholdene i Sov-
jetunionen gjennom a peke pa gevinste-
ne av den sosialistiske oppbyggingen av
samfunnet. Dette hadde to funksjoner.
Hovedmalet var 4 oke sympatien for
Sovjetunionen blant arbeiderne, slik at
det kunne mobiliseres til forsvar hvis
Sovjetunionen ble truet av krig eller in-
tervensjon. Det andre var & bruke ek-
sempler fra sovjetisk politikk som for-
bilde og rettesnor for de hjemlige kom-



Arbeiderhistorie 2004

95

munistene. En evaluering klaget over at
den norske partipressen framhevet den
forste funksjonen pd bekostning av den
andre. I beretningene om sosialismens
framskritt i Sovjetunionen ble det i
mindre grad pekt pa den politiske kam-
pen som la bak denne utviklingen. Det
sovjetiske partiet var hele tiden nedt til
a fore en kamp mot heyre- og venstre-
avvik for & virkeliggjore partiets gene-
rallinje. I NKPs presse ble ofte det sov-
jetiske partiets rolle skjovet i bakgrun-
nen. Resultatene av den sosialistiske
oppbyggingen i Sovjetunionen ble ikke
i tilstrekkelig grad forbundet med de
aktuelle kampoppgaver som foreld for
NKP. I stedet for kritikklest & beskrive
de store framskritt som ble gjort i Sov-
jetunionen, burde NKPs presse ogsé
fortelle om vanskelighetene som fantes
og hvordan disse bare kunne overvin-
nes gjennom en konsekvent kommu-
nistisk politikk.?

Likevel okte snarere omfanget av
ukritisk propaganda for Sovjetunionen i
NKPs presse utover pa 1930-tallet. I en
reportasje fra 1936 kunne NKPs mos-
kvakorrespondent Christian Hilt skil-
dre Sovjetunionen som «verdens lykke-
ligste land». Ifelge Hilt bugnet forret-
ningene av varer. Livet i Sovjetunionen
var friere og rikere enn noensteds i
resten av verden.” P4 denne tiden var
det vanlig at Arbeideren gjenga bilder fra
Sovjetunionen med idylliserende kom-
mentarer. Et eksempel kunne vare et
bilde av en gruppe smilende unge jenter
under overskriften «Lykkelig ungdomn».
Under bildet stod teksten: «Sovjetung-
dommen er verdens lykkeligste. Alt star
til dens disposisjon — den har alle mu-
ligheter. [...]».* I forbindelse med Mos-
kvaprosessene i 1936-37 brukte Arbei-

deren mye spalteplass pa & ga god for
anklagene mot de tiltalte og pé a avvise
spekulasjoner om at prosessene var
fingert. NKP-journalisten og -redakte-
ren Jens Galaaen var til stede under
prosessene. I et intervju papekte Ga-
laaen at han som erfaren rettsreporter
aldri hadde opplevd en slik human
gjennomfering av en rettssak og en sa
urokkelig klarleggelse av de anklagedes
skyld.”

Kommunistenes sterke solidaritet
med Sovjetunionen bidro til at NKP-
pressen fortolket sovjetiske innenriks-
og utenrikspolitiske hendelser fra et
ukritisk standpunkt. Sovjetunionen ble
framstilt p4 en skjennmalende méte og
landets politikk ble utelukkende for-
svart. Et spersmal av interesse er om
NKP-pressens omtale av sovjetiske for-
hold var et resultat av redaktorenes og
journalistenes egne overbevisninger og
kom pa deres egne initiativ, eller om
det fant sted en viss instruksjon gjen-
nom Kominterns organisasjon, hvor
partiet ble pilagt &4 fremme visse syns-
punkter. Dette sporsmalet er vanskelig
4 besvare grunnet mangel pa tilgjengeli-
ge kilder. Imidlertid Kklarte britiske
hemmelige tjenester i perioder pa 1930-
tallet &4 avlytte og dechiffrere krypterte
radiotelegrammer fra Moskva til de na-
sjonale kommunistpartiene. 1 dette
fragmenterte materialet finnes det ek-
sempler pa at det ble sendt direktiver til
NKP om 4 publisere visse opplysninger
og artikler i partipressen.

I november 1936 ble det sendt en
melding fra Moskva til Stockholm med
instrukser til det svenske og det norske
partiet. Partiene ble palagt & gjengi be-
slutningene fra det sovjetiske partiets
kongress med forstesideoppslag i parti-



96

Arbeiderhistorie 2004

Johanna Bugge Olsen (1900-1973) var
redaksjonssekreteer i Arbeidet i Bergen
1931 og senere avisas redakter 1938-
1940. Siden skrev hun flere barnebgker og
romaner. Bildet er fra 1961 da hun ga ut
romanen Tine.

pressen. Daglig skulle det publiseres ar-
tikler om temaet, enten oversatt fra
Pravda eller skrevet av ledende partika-
merater. Uavhengig av aviskampanjen
skulle det organiseres massemeter som
skulle vedta resolusjoner og &pne brev
med stotte til Sovjetunionen og Stalins
politikk. Resolusjonene skulle publise-
res i partipressen.” For Arbeideren som
pa dette tidspunktet var ukeavis, lot det
seg ikke gjore a bokstavelig folge opp
direktivene, men Stalins foredrag fra
kongressen ble slatt opp over en hel si-
de i avisen.” Dette eksemplet kan tyde
pa at instruksjoner fant sted, men om-
fanget av dem og i hvilken grad instruk-
sjonene ble fulgt i NKP-pressen, lar seg
ikke fastsld pa grunnlag av det forelig-
gende kildematerialet. Likevel ma det
veere grunn til 4 anta at de norske kom-
munistene ikke opplevde det som noe

stort press & skrive glorifiserende om
Sovjetunionen. For dem var forsvaret av
den kommunistiske arbeiderstaten alto-
verskyggende og en naturlig konse-
kvens av deres politiske overbevisning
og identitet.”

Endringen i Kominterns subsidiering
av NKPs presse i 1937 er verdt & merke
seg. Satsingen pa hovedorganet gikk pa
bekostning av lokalavisene i de mer so-
lide partidistriktene Vestlandet og
Trendelag. Dette kan tolkes som et ut-
slag av et onske om strammere styring
av NKPs presse. Ved a gjore Arbeideren
om til et virkelig hovedorgan som kun-
ne utgis over hele Ser-Norge ble det en-
klere for partiledelsen i Oslo a ha kon-
troll med innholdet i partipressen. Fra
1937 gkte krigsfrykten betraktelig i
Sovjetunionen. Det kan ogsd vere mu-
lig & se restruktureringen av NKPs pres-
se i sammenheng med denne utvikling-
en. I en eventuell internasjonal krisesi-
tuasjon ville det vare viktig at kommu-
nistpressen i de enkelte land var en pa-
litelig propagandaleverandor.

Okkupasjon og illegale aviser

Den tyske invasjonen av Norge 9. april
1940 og den pafelgende okkupasjonen
medforte ingen umiddelbare inngrep i
NKPs aviser. NKP-pressen ga uttrykk
for Kominterns radende politikk som
igjen var tilpasset ikke-angrepspakten
mellom Tyskland og Sovjetunionen.
Krigen ble fordomt som et oppgjor mel-
lom imperialistiske stormakter. Storbri-
tannia fikk skylden for 4 ha trukket
Norge inn i krigen. Regjeringen Ny-
gaardsvold ble angrepet for beslutning-
en om a fortsette kampen i utlendighet.
Utover sommeren 1940 kom det til sy-



Arbeiderhistorie 2004

97

ne en prinsipiell avvisning av ideologi-
en og samfunnssystemet okkupasjons-
makten representerte, men NKPs aviser
var likevel tilbakeholdne med direkte
kritikk av okkupasjonsstyret.”* Det poli-
tiske sammenbruddet og de ekonomis-
ke og sosiale problemene invasjonen
skapte, resulterte imidlertid i okt opp-
slutning om NKP og opplagsekning for
partiavisene.” Den 16. august 1940 slo
tyskerne til. NKP ble forbudt og partiets
presse ble stoppet.
Okkupasjonsmaktens forbud av NKP
og partiets presse i 1940 tvang fram al-
ternative kommunikasjonskanaler. Den
forste illegale partiavisen var en stensi-
lert avis kalt Kjennsgjerninger. Utgivel-
sen av illegale aviser var likevel begren-
set fram til hgsten 1941. Etter beslaget
av folks radiomottakere i september
1941 begynte NKP-avisen Radio-Nytt a
publisere informasjon og nyheter fra al-
lierte kringkastere. I oktober 1941 ble
avisen Friheten etablert som det nye ho-
vedorganet for NKPs illegale ledelse.
Friheten utkom til & begynne med hver
14. dag, for s a bli ukeavis fra mars
1942. Avisen var i utgangspunktet sten-
silert, men ble trykt fra august 1942.
Selv om Friheten var NKPs reelle ho-
vedorgan, arbeidet redaksjonen selv-
stendig og hadde en linje som kunne
avvike fra partiledelsens politikk. Dette
var en drsak til at partiledelsen onsket
et nytt hovedorgan som den selv redi-
gerte. Fra 1944 ble Friheten avlpst av
Alt for Norge som NKPs hovedorgan.
Friheten fortsatte som kamporgan for de
fagorganiserte ut krigen. Det er anslatt
at det totalt ble publisert to millioner
eksemplarer av Friheten i lopet av kri-
gen. Alt for Norge kom forst ut i perio-
den mars til september 1942, redigert

Et utvalg av NKPs illegale aviser under den
andre verdenskrigen.



98

Arbeiderhistorie 2004

og trykt i bergensdistriktet. Etter opp-
rullinger matte avisen midlertidig inn-
stille. I februar 1944 ble den NKPs nye
hovedorgan, na trykt i Drammen. Totalt
kom det ut 25 nummer av avisen i
1944. Regulariteten var tilnaermet
ukentlig i februar-mars og september-
desember 1944. 1 den mellomliggende
perioden kom det ut omtrent ett num-
mer i maneden. Dette skyldtes flytting
av partiets sentralforlegning og tyske
aksjoner. Normalopplaget var pa vel 20
000 som ble spredt rundt i distriktene.
Fra februar 1945 er utgivelsesfrekven-
sen uklar. Avisen fortsatte fram til fri-
gjoringen.

NKP produserte ogsa mer spesielle
illegale aviser beregnet for ulike grup-
per. Det var aviser som Bonden, Den
norske kvinne og Norsk Ungdom. Avise-
ne kom ut i 1942-43, men ble midlerti-
dig stanset i juni 1943 som en folge av
tyske aksjoner. Bonden oppherte per-
manent. Avisen Avantgarden var den
forste trykte illegale avis i Norge utgitt
av kretser som stod DNA nzar. Somme-
ren 1943 gikk Avantgarden over til & bli
en NKP-avis, rettet mot intellektuelle
og andsarbeidere. Fra édrsskiftet 1944-
45 pokte NKPs trykkekapasitet og partiet
satte inn en pressepolitisk offensiv med
spesialaviser som Kvinnefronten, Den
kjempende ungdom og Bygd og by. For-
mélet med disse avisene var & appellere
til bredere sjikt utenfor partiets rekker.
Sabotgren, organ for Saboterenes
Landsforbund, kom ut en gang i méne-
den fra januar til april 1945. Avisen
trykte rapporter om og propaganda for
sabotasjeaksjoner. Alle avisene som er
nevnt ovenfor kom ut pa @stlandet.
Delvis ble de ogsa distribuert til andre
deler av landet gjennom NKPs under-

grunnsorganisasjon. 1 tillegg kom en
rekke lokale illegale aviser redigert av
kommunister over hele landet. NKPs
produksjon av illegale aviser under kri-
gen var velorganisert og oppnédde gode
resultater.”®

Fredsslutning og medgangsbelge

Etter fredsslutningen i mai 1945 opp-
levde NKPs nye hovedorgan Friheten en
eksplosjonsartet opplagsekning. Oppla-
get steg fra 40 000 til 70 000 eksempla-
rer i lgpet av mai. I tiden rundt stor-
tingsvalget hesten 1945 var opplaget
hele 130 000 eksemplarer. Avisen had-
de da over 65 000 abonnenter og den
ble distribuert over store deler av lan-
det. Dette innebar at Friheten var Nor-
ges nest storste avis etter Aftenposten og
den storste arbeideravisen i Norden.”
Samtidig ble flere av NKP-avisene fra
for krigen gjenopplivet mens nye aviser
kom til. I Bergen ble Arbeidet utgitt som
dagsavis allerede fra 9. mai 1945. I lopet
av juli 1945 startet Ny Tid og Nordland
Arbeiderblad opp igjen i henholdsvis
Trondheim og Narvik. En rekke nye lo-
kale NKP-aviser som Lillestrom Blad,
Fridom (Heroya) og Sunnhordaland Ar-
beiderblad (Stord) kom ut i lepet av
1945-46. Ogsa den gamle NKP-avisen
Hardanger Arbeiderblad gjenoppstod i
juni 1946, men nd som en fellesavis for
NKP og DNA i regi av fagforeningene i
Odda

Oppsvinget for NKPs presse ble kort-
varig. Allerede i lppet av 1946 sank
opplaget av Friheten til under 40 000
eksemplarer. Tilbakegangen for Frihe-
ten satte inn for partiet som helhet be-
gynte a gé tilbake, noe som sannsynlig-
vis hang sammen med den tvungne om-



Arbeiderhistorie 2004

99

leggingen fra morgen- til ettermiddags-
avis.” Friheten ble trykket i Arbeidernes
Aktietrykkeri som var kontrollert av
DNA. I september 1945 bestemte DNA
at Arbeiderbladet skulle ga over til mor-
genutgave. Trykkeriet hadde da ikke
lenger kapasitet til 4 trykke Friheten. Et-
ter en overenskomst med DNA fikk
NKP anledning til fortsatt 4 trykke Fri-
heten, men nd som middagsavis. Dette
gjorde det vanskelig 4 f& distribuert avi-
sen rundt om i landet og Friheten mistet
trolig mange lesere som en folge av det-
te. Mellom 1946 og 1949 fant det sted
en generell svekkelse av NKP. Medlem-
stallet i partiet falt fra ca. 34 000 i 1946
til ca. 16 000 1 1949.” Den negative ut-
viklingen for partiet fikk konsekvenser
for partipressens utbredelse.

I januar 1947 innskrenket Ny Tid til
en utgave i uken, for sd 4 ga inn for godt
i mai samme ar. Symptomatisk for den
politiske utviklingen var problemene i
Hardanger Arbeiderblad. Fellesaviskon-
septet viste seg & vare vanskelig 4 gjen-
nomfere etter hvert som motsetningene
okte mellom NKP og DNA. Det oppstod
snart uenighet om det redaksjonelle
innholdet. I juni 1949 ble avisen ned-
lagt, da den under de radende politiske
omstendigheter etter sigende hadde ut-
spilt sin rolle.® Lillestrom Blad gikk inn
i januar 1949. I oktober 1949 gikk Ar-
beidet over til tre utgaver i uken, for avi-
sen innstilte driften permanent i no-
vember samme 4r. Fridom hadde i 1947
byttet navn til Telefolkets Fridom og ble
utgitt pa Notodden hver 14. dag. Under
det store partioppgjoret i NKP i 1949
var Telefolkets Fridom den eneste NKP-
avisen som stottet den ekskluderte Fu-
rubotn-fraksjonen. Avisen fortsatte &
komme ut til mars 1950.

Jergen Vogt (1900-1972), redakter av Fri-
heten 1946-1961 og 1965-1967. Vogt var
stortingsrepresentant 1945-1949 og arbei-
det senere som sekreteer for NKPs stortings-

gruppe.

For perioden 1945-50 er omfanget
og utbredelsen av NKPs presse et godt
barometer for & beskrive partiets popu-
laritet og gjennomslagskraft. Fra store
opplag og en rekke ny- og reetablering-
er av partiaviser rett etter freden, sank
NKP-pressens utbredelse i takt med
partiets sviktende oppslutning. Imidler-
tid hadde krigsérene medfort viktige
endringer i NKPs medlemssammenset-
ning og finansieringsgrunnlag. Fra 4 ha
statt relativt svakt i hovedstadsomradet
for krigen, ble nad Oslo en av partiets
sterkeste distrikter.” Partiets hovedor-
gan og osloavis, som i 1920- og 1930-
arene hadde medfort stadige problemer
for NKP, ble nd partiets ledende og
storste avis. Samtidig eksisterte ikke



100

Arbeiderhistorie 2004

muligheten for gkonomiske subsidier
av partipressen i samme grad som for.
Komintern var opplest i 1943 og de tid-
ligere naere forbindelsene med Sovjetu-
nionen lot seg vanskelig gjenopprette i
de forste etterkrigsarene.

NKPs presse etter 1950

Friheten var partiets eneste gjenvaeren-
de dagsavis i 1951. Etter at de to ukea-
visene i Finnmark, (st-Finnmark eta-
blert i Kirkenes i 1947 og Varde Framtid
etablert i 1949, gikk inn i lppet av 1951
var Narvik-avisen Nordland Arbeider-
blad NKPs sterste distriktsavis og den
eneste partiavisen i Nord-Norge. Den
kom ut tre ganger i uken med et opplag
pa 5 000 eksemplarer. Utgivelsen av
Friheten var en stor pkonomisk pakjen-
ning for NKP. Med et opplag pa 20 000
eksemplarer og med omfattende kost-
nader knyttet til produksjon og distri-
busjon, gikk driften med store under-
skudd.® Fra 1950 ble utgivelsen av Fri-
heten sokt opprettholdt gjennom arlige
innsamlingsaksjoner blant NKPs med-
lemmer. Kampanjene hadde som mal a
samle inn 20 000 kroner til avisen hver
méned, men forst i 1953 ble denne mal-
settingen nddd. Det dret ble det totalt
samlet inn over 260 000 kroner til avi-
sen. Til tross for de pkonomiske proble-
mene behandlet NKPs landsstyre i 1954
en plan om a utvide partiets avisvirk-
somhet med en ny ukeavis. Den var
ment & skulle nd fram til folk og distrik-
ter som i liten grad ble dekket av Frihe-
ten. Ukeavisen skulle produseres i Oslo
ved at en av Frihetens utgaver fikk de to
forste og de to siste sidene erstattet av
stoff laget spesielt for ukeavisen, for ek-
sempel lokalstoff.” T september 1954

ble ukeavisprosjektet realisert under
navnet Ny Tid.

Medlemsfrafallet og de interne dis-
kusjonene i NKP som fulgte den sovje-
tiske intervensjonen i Ungarn i 1956,
bidro sannsynligvis til en ny krise for
partipressen. Mens partiet hadde klart &
samle inn ca. 24 000 kroner pr. maned i
stotte til Friheten gjennom 1956, matte
partiledelsen hesten 1957 konstatere at
den innsamlete stonaden til avisen var
falt til gjennomsnittlig 15 000 kroner i
méneden. Losningen pa de pkonomiske
problemene ble & gjore om Friheten fra
morgen- til ettermiddagsavis. Det
skjedde fra 1. januar 1958 og innebar
store besparelser. Selv om avisen fort-
satt drev med underskudd, ville det
ifolge partiledelsens beregninger veare
tilstrekkelig med en manedlig innsam-
let stotte p4 13 000 kroner for & sikre
driften.® I oktober 1958 métte Nordland
Arbeiderblad innstille. Dermed var det
kun Friheten og ukeavisen Ny Tid igjen
av NKPs partiaviser.

Den kontinuerlige kronerullingen til
Friheten ma ha representert en pakjen-
ning for partimedlemmene. Likevel var
giverviljen si absolutt tilstede. Det er
imponerende at det svekkede partiet
klarte 4 samle inn 175 000 kroner i
1961 og 216 000 kroner i 1963 til avis-
driften.” Imidlertid fortsatte driftsun-
derskuddene utover pa 1960-tallet a
oke i storre takt enn hva partiet kunne
makte 4 samle inn av midler. Ifplge den
daverende partiformannen Reidar T.
Larsens memoarer foltes den daglige ut-
givelsen av Friheten som en sterk belast-
ning. Uten 4 kvitte seg med denne byr-
den var det etter Larsens oppfatning
umulig for NKP & vinne krefter til an-
nen partivirksomhet.® 1 september



Arbeiderhistorie 2004

101

1965 nedsatte NKPs ledelse et utvalg
som skulle utrede Frihetens framtid. Ut-
valgets flertall konkluderte med at Fri-
heten skulle legges om til ukeavis og at
det samtidig skulle bygges opp et nytt
offsettrykkeri.” Det ble ogsa foretatt en
radgivende avstemning blant lokallage-
ne i partiet, hvor et flertall stottet om-
leggingen til ukeavis.®® For 4 finansiere
restruktureringen av avisdriften skulle
det avholdes en engangsinnsamling
blant partimedlemmene. P4 samme tid
forte representanter fra NKP samtaler i
@st-Tyskland om innkjep av trykkeri-
utstyr. Imidlertid valgte NKP 4 anskaffe
en amerikansk trykkpresse.®

Friheten ble lagt om til ukeavis fra
april 1967. Samtidig ble Ny Tid lagt
ned. I lppet av hesten ble den nye
trykkpressen installert. De gkonomiske
problemene for partiavisen viste seg
dermed 4 vare overvunnet i denne om-
gang. Det var ikke bare omleggingen til
ukeavis som bidro til dette. Fra 1969
ble det innfort en offentlig pressestotte.
Blant annet innebar stotten subsidiering
av avispapir, innrykk av offentlige
kunngjoringer i avisene og stotte til
drift av pressekontorer for partiene.”
NKP kunne dermed opprette Kommu-
nistisk ~ Pressekontor.  Pressestotten
snudde tingene helt pa hodet. Avisdrif-
ten ble nd si lukrativ at den i arene
framover skapte et gkonomisk over-
skudd som kunne komme driften av
partiet til gode.”

Samlingsprosessen mellom NKP og
Sosialistisk Folkeparti (SF) forte i 1974
til en viss samordning mellom Friheten
og SF-organet Orientering. Samordning-
en bestod i en styrket kontakt mellom
de to avisredaksjonene og mellom den
forretningsmessige ledelse av avisene. 1

september 1974 ble det gjennomfort en
felles landsomfattende aksjon for 4
skaffe nye abonnenter, hvor det ble til-
budt et rimelig fellesabonnement pa de
to avisene. Dette forte til en tilvekst pa
ca. 2000 nye abonnenter.” I trdd med
de opprinnelige samlingsplanene skulle
en ny avis lanseres sommeren 1975 som
partiorgan for det samlede Sosialistisk
Venstreparti (SV). Samtidig skulle Fri-
heten og Orientering opphere. N& ble
det som kjent ikke noe av samlingen
mellom NKP og SV. NKP holdt fram
som selvstendig parti og Friheten fort-
satte som partiorgan. I 1976 foreslo Fri-
hetens bladstyre dessuten & utvide avi-
sen til to nummer i uken. Planen ble
stadfestet av NKPs landsstyre i desem-
ber 1976.7

Fra august 1977 kom Friheten med
to ukentlige utgaver. Imidlertid forte
nye regler for pressestotten til proble-
mer for NKP etter stortingsvalget i
1977. Som en del av SV hadde NKP
vart representert pd Stortinget i perio-
den 1973-77. N4 var partiet ikke lenger
representert, noe som innebar at drifts-
stotten til NKPs pressekontor og de
statlige annonsene over ledige stillinger
som ble publisert i Friheten, falt bort.”
Igjen ble avisdriften i storre grad av-
hengig av innsamlede midler fra parti-
medlemmer og sympatisorer. Man ma
kunne anta at gkonomisk stotte fra Sov-
jetunionen og andre kommunistiske
land ogsd spilte en rolle etter 1976.
Sannsynligvis bestod stetten i hovedsak
av at ymse institusjoner i disse landene
tegnet multiple abonnementer pa Frihe-
ten, noe som i realiteten innebar en sub-
sidiering av avisdriften. Det er ogsé pa-
vist at NKP rettet henvendelser til kom-
munistpartier i andre land om direkte



102

Arbeiderhistorie 2004

Arne Jorgensen (1922-) begynte som jour-
nalist i Friheten 1957 og var redakter av
avisa i 23 ar, fra 1967 il 1990.

okonomiske bidrag. Séiledes skal det
osttyske partiet ha blitt forespurt i 1983
om & yte et bidrag til Friheten pa 100
000 kroner. Dette ble avvist. I 1986 be-
vilget derimot det sovjetiske partiet 50
000 dollar til Friheten etter gnske fra
NKP. Utgifter knyttet til Frihetens Mos-
kva-korrespondent, i de perioder hvor
avisen hadde dette, ble ogsa dekket av
det sovjetiske partiet fram til november
1990.”

Omveltningene i @st-Europa i 1989
og sammenbruddet for det kommunis-
tiske regimet i Sovjetunionen i 1991
fikk negative konsekvenser for NKPs
avisdrift. Alle former for subsidier og
stotte forsvant definitivt. Den generelle
diskrediteringen av kommunismen som
fulgte ma i tillegg ha fort til en svikt i

omsetningen av Friheten. Fra somme-
ren 1989 ble Friheten omlagt til ukea-
vis, for driften av avisen kollapset hos-
ten 1991. Arsaken ble sagt 4 vaere gam-
mel gjeld fra 1980-tallet. Et nytt eiersel-
skap, Kommunistisk Pressekontor A/S,
ble stiftet.” Gjennom nye lan og ekono-
mikampanjer ble det likevel mulig 4
fortsette & wutgi Friheten. 1 perioden
1992 til 1995 kom avisen ut en gang i
méneden, finansiert gjennom innsam-
linger og dugnadsinnsats. Hosten 1995
ble det pa nytt sekt om pressestotte til
Friheten. Seknaden ble behandlet av
Stortinget. Siden avisen Morgenbladet
hadde levert en tilsvarende segknad,
oppstod en politisk konstellasjon som
besluttet & innlemme Friheten i presses-
totteordningen. Begrunnelsen var at
Friheten stod alene om 4 representere et
bestemt politisk og idémessig formal,
og dermed var viktig for a opprettholde
mangfoldet i norske media.”” Som be-
tingelse for 4 motta stotten matte Frihe-
ten komme ut ukentlig, noe som ble re-
alisert i 1996. Friheten var med dette
sikret en stabil drift og avisen kommer
fortsatt ut med en utgave i uken.

Oppsummering

Framstillingen har vist hovedtrekkene i
utviklingen av NKPs partiaviser og til
en viss grad knyttet den sammen med
partiets generelle virksomhet. Imidler-
tid gjenstar mye for NKPs pressehisto-
rie er tilstrekkelig belyst. Ogsa innenfor
det som er denne artikkelens hovedpe-
riode, 1930-tallet, forer manglende kil-
detilgang til at en del spersmal om fi-
nansiering og kontroll med NKPs pres-
se er uavklart. Likevel har det latt seg
gjore 4 sld fast Kominterns forende rolle



Arbeiderhistorie 2004

103

og den betydningen beslutninger fattet i
Moskva kunne fa for NKPs presse. Slik
illustrerer NKPs pressehistorie det spe-
sielle forholdet som eksisterte mellom
NKP og Komintern/Sovjetunionen i
denne perioden. Utover de tema artik-
kelen behandler, ville det videre ha
veert av serlig interesse 4 foreta en tek-
stanalyse av NKPs aviser for 4 underse-
ke partipressens bidrag til konstruksjo-
nen av en kommunistisk identitet over
tid og i ulike regioner. NKP-avisenes
betyding for fraksjons- og maktkampe-
ne innad i partiet er ogsé et annet viktig
emne som i framtiden ber undersokes.

Noter

1 E. Lorenz 1983: Det er ingen sak d fd parti-
et lite. NKP 1923-1931: 164-179. Teksten
bygger pé artikkelen NKPs presse i 1920-
arene av samme forfatter i Tidsskrift for ar-
beiderbevegelsens historie 1-1979.

2 R. Halvorsen 1988: De trykte illegale avise-
ne: hvordan ble de produsert?; B. Bakken, R.
T. Larsen, A. Jorgensen, A. Fjeld 1998:
Dod over de tyske okkupanter. De norske
kommunisters motstandskamp 1940-1945;
F. Pettersen 2002: Alltid huske, aldri glem-
me: erindringer om okkupasjon og motstand.

3 Sitert etter E. Lorenz 1983: 165.

4 De sentralistiske prinsippene var blant an-
net nedfelt i Kominterns beromte 21 teser
for opptak i internasjonalen fra august
1920. Se J. Degras 1971: The Communist
International 1919-1943. Documents. Vol.1:
169.

5 Se f.eks. A. Buzek 1964: How the Commu-
nist Press works.

6 A. Rolland: Arbeiderpressen 1884-1940.
Differensiering og sentralisering. Magister-
avhandling i statsvitenskap Universitetet i
Oslo 1979: 28, 31.

7 A. Egge 1995: Komintern og krisen i Det
norske Arbeiderparti: 36.

8 Op.cit: 93.

9 For en fullstendig oversikt over NKPs avi-
ser 1923-29, se E. Lorenz 1983: 168-169.

10 S. G. Holtsmark: Sovjetiske penge i norsk
politik? i M. Thing (red.) 2001: Guldet
fra Moskva. Finansieringen av de nordiske
kommunistpartier 1917-1990: 142.

11 E. Lorenz 1983: 53.

12 Rossijskij Gosudarstvennyj Arkhiv Sotsi-
alno-Polititsjeskoj Istorii, Moskva: Fond
495, opis 178, dela 65, list 23, heretter
RGASPI: 495-178-65: 23. NKPs pol.byra
10.07.26.

13 M. Hegna: Intellektuelle strebere og min-
dretallskommunister i bolsjeviseringens
tid: Mot Dag og NKP i samhold og kon-
flikt, upublisert hovedoppgave i historie,
Universitetet i Oslo 1997.

14 Proletaren nr. 19-20, oktober 1925: 307-
309.

15 NKP 1925: Beretning novemberlandsmotet
1923 til landsmetet i mai 1925: 101.

16 De gjenvaerende distriktsavisene var: Ar-
beidet (Bergen), Ny Tid (Trondheim),
Hardanger Arbeiderblad (Odda), More Ar-
beiderblad (Alesund), Dagens Nyheter
(Harstad), Finnmark Fremtid (Vardo).

17 Proletaren nr. 19-20, oktober 1925: 299-
300.

18 Organisationsberatung der Erweiterten
Exekutive (Marz/April 1925). Der organi-
satorische Aufbau der kommunistische
Partei: 128.

19 E. Lorenz 1983: 170-171.

20 RGASPIL: 495-25-711: 10. Resolusjon om
NKPs organisatoriske oppgaver
24.02.28.

21 RGASPI: 495-178-213: 145. Beretning til
Profintern om NKPs faglige virksomhet,
desember 1929.

22 Ved Arbeiderbevegelsens arkiv og biblio-
tek i Oslo, heretter Arbark, finnes det ek-
semplarer av totalt 18 ulike bedriftsaviser
fra 1930-tallet. Av dem ble syv etablert i
1931.

23 RGASPL: 495-31-133: 13. Sammendrag
av NKPs arbeid etter august 1930.

24 RGASPL: 495-31-59: 93: Rapport fra
Skandinavia 1932.

25 RGASPL:  495-31-133: 2. Medlemstall
NKP 31.12.30; RGASPI: 495-178-139:
25-27. Medlemstall NKP 31.12.31.

26 RGASPI: 495-178-98: 100. NKPs pol.by-
ra 24.05.29.



104

Arbeiderhistorie 2004

27 RGASPIL: 495-178-96: 29. NKPs sentral-
styre 15.12.29.

28 RGASPI: 495-178-96: 39. NKPs sentral-
styre 27.04.30.

29 RGASPI: 495-178-214: 47. Brev til Kom-
intern 22.05.1930. For 4 relativisere
summene kan det opplyses at en gjen-
nomsnittlig daglenn i industrien i 1930
utgjorde 11,59 kr. Statistisk darbok 1931:
151.

30 RGASPIL: 495-178-214: 77-78. Brev til
Pjatnitskij fra den norske delegasjon i
Moskva 01.06.30.

31S. G. Holtsmark i M. Thing (red.) 2001:
142-144.

32 RGASPI: 495-178-216: 80: Rapport om
NKPs presse fra januar 1928 til juli 1932.

33 RGASPI: 495-31-143: 10: Om NKPs par-
tipresse 23.03.34.

34 RGASPI: 495-178-164: 82. NKPs pol.by-
rd 26.03.35.

35 RGASPL:  495-178-169: 79-80. NKPs
pol.byra 14.08.36.

36 RGASPIL: 495-31-143: 10. Om NKPs par-
tipresse 23.03.34.

37 RGASPL:  495-178-174:  158. NKPs
pol.byra 03.06.37.

38 RGASPIL: 495-18-1200: 105. EKKIs nor-
ske resolusjon 03.06.37.

39 RGASPI: 495-178-173: 45-46. NKPs sen-
tralkomité 25.-27.06.37.

40 RGASPI: 495-18-1255: EKKIs vedtak i
det norske spersmal 14.09.38.

41 RGASPL: 495-20-440: Brev til NKP fra
Komintern 25.01.39.

42 RGASPI: 495-31-136: 4. Rapport av Ar-
vid G. Hansen 15.01.32.

43 RGASPI: 495-31-136: 53: Beretning om
partiorganet Finnmark Fremtid. Av Karl
Ness (Jorgen Dahl) 14.02.32.

44 RGASPIL: 495-31-135: 12. Brev fra Arvid
G. Hansen til Henry W. Kristiansen
06.02.1932.

45 RGASPL: 495-31-144a: 78-92. Komin-
terns norske kommisjon 17.12.33.

46 T. Halvorsen: Enhet med «socialfasciste-
ne». NKPs forslag om samarbeid med
DNA varen 1933, i Tidsskrift for arbeider-
bevegelsens historie 2-1985: 146.

47 RGASPI:  495-31-137: 108-111. Om
NKPs presse. Udatert 1932-33.

48 Arbeideren 24.04.36.

49 Arbeideren 22.01.37.

50 Arbeideren 19.02.37.

51 Public Record Office, London: HW
17/31. 36/574-580. Oppfanget melding
fra Moskva til Stockholm 28.11.36.

52 Arbeideren 04.12.36.

53Jf A. Egge og T. Halvorsen: «..kriteriet
pé en kommunist er hans forhold til Sov-
jetunionen». De norsk-russiske partirela-
sjoner 1917-1991, i Arbeiderhistorie
2002.

54 T. Halvorsen 1996: Mellom Moskva og
Berlin. Norges Kommuistiske Parti under
ikke-angrepspakten mellom Sovjet-Unio-
nen og Tyskland 1939-1941: 87.

55 Op.cit: 91.

56 Framstillingen av NKPs illegale presse er
basert pa et upublisert manuskript av
professor Terje Halvorsen som velvilligst
er stilt til forfatterens disposisjon.

57 P. Selle 1983: Norges Kommunistiske Par-
ti 1945-50: 149-150.

58 Op.cit: 150.

59 Op.cit: 154.

60 Hardanger Arbeiderblad 18.06.49.

61 Mens NKP for krigen hadde vert et pro-
milleparti i Oslo fikk partiet 16,6 % av
stemmene ved Stortingsvalget i 1945. T.
Halvorsen: Okkupasjonshistorien og de
besvaerlige kommunistene, i S. Ugelvik
Larsen (red) 1999: I krigen kjolvann: 74.

62 Arbark: NKP-D 19-5.00 Korrespondanse
1951. Oversikt over utgitte aviser for
NKP og NKU. Frihetens underskudd ble
angitt til 20 000 kroner pr. méned.

63 Arbark: NKP-D 28-8.00 @konomi 1954.

64 Arbark: NKP-D 38-8.00 @konomi 1957:
Rundskriv 13/57

65 Arbark: NKP-D50-8.00 @konomi 1962
og NKP-D54-8.00 @konomi 1963.

66 R. T. Larsen 1980: Styrt fra Moskva?:
141.

67 Arbark: NKP-D64-8.00 @konomi 1965.

68 Arbark: NKP-D67-8.00 @konomi 1966.
Den radgivende avstemningen i partiet
om avissporsmalet.

69 S. G. Holtsmark i M. Thing (red.) 2001:
154.

70 St.prp.nr. 121, 1968-69; Innst.S.nr. 303,
1968-69.



Arbeiderhistorie 2004

105

71 R. T. Larsen 1980: 142.

72 Arbark: NKP-D136-7.28 Om fellesavis
(SV) 1975. Innstilling fra SVs avisutred-
ningsutvalg.

73 Arbark: NKP-D154-140.0 Egne organisa-
sjoner — Friheten 1977.

74 Arbark: NKP-D154-140.0 Egne organisa-
sjoner — Friheten 1977. Brev til Storting-
ets administrasjonskomité 09.12.77.

75 S. G. Holtsmark i M. Thing (red.) 2001:
155.

76 Friheten 27.09.91.

77 Budsjett-innst. S. 11, 1995-96: 115.



