
173

PÅL VEIDEN OG
K ÅRE DAHL MARTINSEN

SV, Ny Tid og Øst-Europa
En studie av årene 1975–90

Arbeiderpartiets utenrikspolitikk er blitt analysert og debattert en rekke 
ganger. Både partiets forhold til kommunistiske bevegelser og regimer 
er undersøkt.1 Det samme gjelder for det andre «klassiske» arbeiderparti 
i Norge, Norges Kommunistiske Parti.2 Sistnevnte har utspilt sin politiske 
rolle. Det tredje partiet på venstresiden i norsk politikk, Sosialistisk 
Venstreparti, er langt på vei er uutforsket.3 Dette gjelder ikke minst 
partiets forhold til kommunistiske land. Her har partiet vært fredet, ikke 
minst hvis det sammenlignes med kritikken som er rettet mot det fjerde 
partiet til venstre i det politiske landskap – AKP. Ml-ernes støtte til ymse 
politiske ekstreme bevegelser, for ikke å si morderiske regimer, er blitt 
behandlet vitenskapelig så vel som skjønnlitterært.4 Kun sjelden er SV 
nevnt. Dette er en mangel, ikke minst fordi partiet har etablert seg som 
politisk kraft i Norge. Det er derfor viktig at også SV får oppmerksomhet 
rettet mot partiets nære historie. 

Denne artikkelen er et forsøk på å undersøke hvordan partiet forholdt 
seg til landene i Øst-Europa. De var alle, i mer eller mindre grad, model-
lert etter Sovjetunionen og kontrollert fra Moskva. Dette var en 
samfunnstype som i utgangspunktet hadde SVs sympati. Men etter hvert 
som partiavisen Ny Tid tok for seg hvordan dissidenter, altså de som 
åpent kritiserte regimene, ble behandlet, spredte debatten seg over avis-
sidene. Raskt ble fokus satt på hvor langt SV kunne gå i sin kritikk av 
undertrykkingen. Et kjernepunkt ble hvordan menneskerettigheter skulle 
forstås, og om de samme rettighetene skulle gjelde på begge sider av 
jernteppet. Det er disse spørsmålene vi vil undersøke her. Nettopp 
menneskerettigheter var et sentralt tema for partiet og avisen. Men 
fokuseringen var selektiv. Partiet var svært opptatt av hvordan mennes-
kerettighetene ble krenket av apartheidregimet i Sør-Afrika og av 



Arbeiderhistorie 2007

174

Pinochet i Chile. Særlig på 70-tallet er det vanskelig å finne et eneste 
nummer av Ny Tid der forholdene i disse landene ikke ble kritisert. Det 
samme gjaldt ikke Øst-Europa. Vi vil forsøke å forklare hvorfor kritikken 
lenge hadde trangere rammer når det gjaldt disse landene.

Vi har bestrebet oss på å se utsagn i sammenheng og forsøkt å gi en 
beskrivelse av debattklimaet som hersket i SV. Det er lite som tyder på 
at SV har en «skjult historie», og noen sensasjonelle oppdagelser er det 
ikke mulig å finne i partiets avis for denne perioden. Likevel vil enkelte 
standpunkt og argumentasjonsmåter i dag virke fremmede, og til dels 
dogmatiske. Til en viss grad kan dette forklares ut fra samtida og den 
kalde krigens logikk. SV bestrebet seg på å forsvare det såkalte 3. stand-
punkt, en drøm om en frihetlig sosialisme som verken var preget av 
kommunistisk diktatur eller kapitalismens herjinger med verden, slik 
partiet så det. 

Det 3. standpunkt ble aldri noe mer enn et begrep som med jevne 
mellomrom ble trukket inn i debatten. Noe klart teoretisk fundament 
hadde begrepet ikke. SV har aldri i partiets historie lagt så mye vekt på 
teori som de andre ytre venstrepartiene NKP og senere AKP har gjort. 
SV har ikke hatt noen ideologiske forbilder av typen Lenin, Stalin eller 
Mao, men snarere forsøkt å utarbeide en pragmatisk sosialisme. Men 
som vi vil vise, slo denne relativt uideologiske holdning flere ganger over 
i ganske dogmatiske posisjoner når debatten kom inn på «den reelt eksis-
terende sosialismen» som sovjetsystemet ble kalt. 

Avis og parti 
Vi har valgt ut avisen Ny Tid som indikator på debatten i SV. Dette er 
gjort ut fra en enkel forutsetning om at partiets avis langt på vei avspeiler 
debatten i partiet. Vi har sett gjennom samtlige utgaver av avisen fra 
den begynte å komme ut august 1975 til og med 1990-årgangen. I 1988 
ble avisen mer eller mindre løsrevet fra partiet, selv om den utvilsomt 
forfektet SVs standpunkt. Historien til avisen etter 1990 er ikke av inter-
esse her. Ny Tid var i hele perioden ukeavis. Enkelte ekstrautgaver ble 
utgitt i forbindelse med valget i 1977. Vi har supplert Ny Tid, som jo var 
en åpen avis der alle kunne skrive innlegg, med medlemsavisen Vår Infor-
masjon. I denne perioden kom denne avisen med et fåtall utgaver av 
beskjedent omfang, og ytterst sjeldent ble Øst-Europa berørt. Debatten 
fant altså ikke sted der, men i Ny Tid. 

Ny Tid fikk en god start som arvtager av Sosialistisk Folkepartis avis 
Orientering, og det stod da også «hvori opptatt Orientering» rett under 
tittelen på forsiden. Avisen og partiet begynte sterkt med 16 stortings-
representanter fra 1973 til 1977. Flere av disse var sterkt profilerte 
akademikere, som Berge Furre, Torild Skard og Ottar Brox, mens Finn 



ARBEIDERHISTORIE 2007

175

Gustavsen og Hanna Kvanmo hadde en bredere appell. Avisen ble en 
viktig del av det norske medielandskapet. Særlig to saker bidro. I 1975 
avslørte Ny Tid hvordan norske og amerikanske myndigheter hadde 
samarbeidet om avlyttingsinstallasjoner i Norge, kjent som Loran C. To 
år senere raidet politiet redaksjonslokalene på jakt etter lister over de 
ansatte i de hemmelige tjenestene. På slutten av 1970-tallet 
toppet antallet lesere med rundt 18 000. Deretter begynte det 
å falle til rundt 5000 ti år etter. Partiet og avisen hadde havnet 
i det Kvanmo senere kalte «skyggenes dal», i skvis mellom et 
borgerlig flertall og et sterkt Arbeiderparti. 

Uansett om SV hadde en sterk eller tallmessig svak parla-
mentsgruppe, var det en kontinuerlig debatt om hva sosialisme 
egentlig var. Mye av uenigheten skyldtes de ulike grupperin-
gene som hadde gått inn i partiet. SV sprang ut av Sosialistisk 
Valgforbund. På samlingskongressen i Trondheim i 1975 ble 
Valgforbundet til Sosialistisk Venstreparti. Partiets sterkeste 
fløy var det tidligere Sosialistisk Folkeparti, opprettet i 1961. 
Profilerte SV-politikere som Stein Ørnhøi og Finn Gustavsen 
hadde begge vært partiledere der. I tillegg til SF-ere, var det en 
tilstrømning av tidligere medlemmer av NKP, uavhengige sosi-
alister og EF-motstandere fra Arbeiderpartiet.5 Ideologisk sett var dette 
en broket forsamling og et parti med medlemmer som likte å debattere. 
Forholdet til Øst-Europa var ett tema som stod høyt på dagsordenen. 
Blant de aller første studieheftene som ble utgitt av Sosialistisk Opplys-
ningsforbund var det et med tittelen Forholdene i sosialistiske land.6

Heftet er et forsøk på å gi leserne et nyansert syn på landene i øst. 
Tonen er argumenterende og saklig. Å holde debatten på det nivået skulle 
vise seg å bli en utfordring for avisen. Det har også vært en utfordring for 
oss i vårt forsøk på å gi et representativt bilde av synspunkter og hold-
ninger. Vi har ikke henvist til de mest ekstreme og underlige artikler og 
leserinnlegg. Delvis fordi de er lite representative, og delvis fordi de vil 
avlede debatten i retning mot ekstreme personer eller standpunkt. Heftet 
er interessant av flere årsaker, ikke minst fordi menneskerettigheter blir 
tatt opp som tema. Samtidig blir det understreket at SVs debatt må skille 
seg kvalitativt fra den kritikken som kommer frem i borgerlige aviser: 
«SVs standpunkt må være at borgerlige dogmer ikke duger i vurderingen 
av sosialistiske stater.»7 Nettopp hvordan dette skulle løses ble et tilba-
kevendende spørsmål i årene fremover. 

Utgangspunktet 
I de første årene avisen utkom var artiklene usignert. Unntaket var når 
partiets ledere ytret seg. Ganske raskt ser det ut til å ha blitt innført en 

Vi har ikke henvist til 
de mest ekstreme og 
underlige artikler og 
leserinnlegg. Delvis 
fordi de er lite 
representative, og 
delvis fordi de vil 
avlede debatten i 
retning mot ekstreme 
personer eller 
standpunkt.



ARBEIDERHISTORIE 2007

176

slags områdedeling. Selv om både Berit Ås og Finn Gustavsen berørte 
sovjetisk politikk og østeuropeiske spørsmål, var det Berge Furre som 
bidro mest og oftest. Han var også den som kjente regionen best. Furre 
hadde allerede på slutten av 50-tallet arbeidet for at Norge skulle 
anerkjenne DDR. Han hadde hatt en rekke møter med representanter 
for «det andre Tyskland», og han hadde skrevet rosende artikler til 
Orientering om det han så på sine reiser i landet.8 Også for Ny Tid skrev 
han artikler basert på sine opplevelser som offisiell gjest.

Furre var leder av SV 1976–83 og satt på Stortinget 1973–77. Han 
skrev flere prinsipielle artikler i Ny Tid om partiets forhold til Øst-
Europa og hvorvidt disse landene kunne betegnes som sosialistiske. 
Furres tolkninger var et uttrykk for partiets linje, de kom til å fungere 
som en mal for debatten i avisen. 

Furre forsøkte i flere artikler å avklare historiske fakta og samtidig 
peke på problematiske sider ved det politiske systemet. Artiklene er 
alltid preget av forsøket på en balansegang mellom et vestlig politisk 
system og utmeisling av et sosialistisk demokrati.9 Det var åpenbart 
viktig for Furre å vise også historisk at den reelt eksisterende kommu-
nismen ikke var noen fiasko. Landene i øst hadde trekk som på en del 
områder faktisk var å foretrekke fremfor landene i vest, som ingen 
arbeidsledighet, gratis skolegang og helsevesen. I 1982 skriver han at: 
«Den planøkonomiske modellen har tidlegare makta enorme løft: På få 
år vart eit kaotisk underutvikla kontinent, Sovjetunionen, sentralisert 
under Moskva, modernisert og industrialisert til ei fyrste rangs 

verdsmakt.»10 Så følger fortellingen om skolegang til alle, fine 
pensjonsordninger og gratis lege. Undertrykkingen berøres 
ikke, heller ikke de enorme kostnadene som tvangskollekti-
viseringen medførte. Men «no knakar det», skrev Furre, for 
systemet klarte ikke lenger å imøtekomme folks behov. Ifølge 
Furre er årsaken til krisen våpenkappløpet med USA. 

Furre forsvarer ikke undertrykkingen, men advarer sterkt 
mot det han kaller demonisering. Det, hevdet Furre, var 
nettopp Ronald Reagans program. Furre fremhever at de 
østeuropeiske regimene er «grensefestningar», og det er 
denne rollen som må ligge til grunn når vi skal forstå landenes 

politiske system.11 Sovjetisk kontroll over landene er et resultat av 
delingen av Europa i to blokker. En slik tolkning var ikke begrenset til 
Berge Furre eller SV. Men Furre utmerket seg derimot ved å beskrive 
USA som den aggressive parten, sovjetisk politikk og behov for kontroll 
med smålandene blir dermed et defensivt utslag. Balansert nok advarer 
Furre mot Sovjetunionens våpenopprustning, som var like farlig som 
den amerikanske, «sjøl om USA leier kapplaupet» som han skrev i 
spalten «Forum Fred»12. Furre var ikke alene om dette synet på Sovjet-

Furre fremhever at de 
østeuropeiske 
regimene er «grense­
festningar», og det er 
denne rollen som må 
ligge til grunn når vi 
skal forstå landenes 
politiske system.



ARBEIDERHISTORIE 2007

177

unionen. Partiets første leder, Berit Ås, mente i 1977 at landet var «en 
fredspionér».13

Et land fremsto likevel som et slags håp i øst på slutten av 1970-tallet, 
nemlig Romania. Landet hadde fulgt en utenrikspolitisk kurs som var 
uavhengig av Moskva og var som kjent ikke med på invasjonen i Tsjek-
koslovakia i 1968. Berge Furre var gjest på kommunistpartiets 12. 
kongress i november 1979. To gjester fra det rumenske kommu-
nistpartiet var gjester på SVs landsmøte i mars det samme 
året. Furre skriver i Ny Tid om den frie debatten ved denne 
kongressen. Partisjef Nicolae Ceausescus tale blir grundig 
referert. Furre skriver slik om tilhørernes reaksjon: «Om det 
hadde vore agitatorar som organiserte applaus før, trongst dei 
allfall ikkje no: Dei omlag fem tusen menneske i salen reiste 
seg til ein spontan, stormande, tordnande demonstrasjon mot ei vond 
fortid, mot mørke krefter i det rumenske samfunnet og mot framande 
krefter som driv sitt spel på Balkan.»14 Dette var på et tidspunkt hvor 
personkulten i Romania hadde nådd så langt at Ceausescu lot seg omtale 
som conducator – fører. Men det som ser ut til å ha vært et hovedanlig-
gende for Furre, har vært å understreke at et regime som det rumenske 
var legitimt fordi det ga rom for alminnelige menneskers kritikk: «… fing-
rane vart ikkje lagt imellom når det gjaldt å peika på svikt og manglar – 
slik at folk flest nok kunne kjenna att sin kvardag …».15

Mens Romania sjelden ble omtalt, ble kommunistregimet i Tsjekkoslo-
vakia diskutert langt oftere. Tsjekkoslovakia hadde vært et demokrati i 
mellomkrigstiden. En kort periode etter 1945 hadde regjeringen i Praha 
forsøkt å spille en slags brobyggerrolle mellom øst og vest, ikke ulikt de 
tankene som gjorde seg gjeldende i den norske regjeringen på samme 
tid. Kommunistpartiet fikk 38 prosent av stemmene ved valget i 1946, 
og de ble det største partiet i den koalisjonsregjeringen som ble utnevnt. 
Deres folk sikret seg kontrollen over politi og forsvar. Politiske motstan-
dere ble forfulgt. I 1948 avgikk de borgerlige politikerne i protest fra 
regjeringen. Kommunistene truet presidenten med væpnet uro hvis ikke 
de tomme setene ble fylt opp med deres egne. Presidenten bøyde av, 
kommunistene overtok makten ved et fredelig statskupp. Kort etter var 
alle opposisjonelle enten flyktet eller fengslet. 

Furres fremstilling av dette hendelsesforløpet er original: «Etter 
krigen kunne ein temmeleg samla arbeiderklasse slå inn på ein revolu-
sjonær veg – og setja borgarlege politikarar på plass med brei folkeleg 
støtte da dei prøvde bryta med den vegen og setja arbeiderklassen 
utanfor statsstyringa.»16 Dette er en mildest talt underlig fremstilling av 
historien. Men igjen ser det ut til at Furre her vil understreke at regimet 
var legitimt, det hadde tatt over makten som et uttrykk for folkets vilje. 
Riktignok hadde invasjonen i 1968 svekket sosialismen i landet, men 

Et land fremsto likevel 
som et slags håp  
i øst på slutten av 
1970­tallet, nemlig 
Romania.



ARBEIDERHISTORIE 2007

178

Furre mente at det fantes muligheter for at arbeiderklassen igjen vil la 
seg inspirere av idealene fra den russiske revolusjon og ta makten. 

Dissidenter
«Kritikken av forholdene i de sosialistiske land og spesielt Sovjet, må 
føres på et annet plan og presenteres i andre former enn tilfellet er i 
dag.»17

SVs fylkesstyre, Finnmark, 1976

Partiets og avisens positive holdning til landene i øst ble utfordret hver 
gang spørsmålet om dissidenter ble satt på dagsordenen. De første 
årene partiet eksisterte skjedde ikke dette fordi medlemmer eller lesere 
forlangte at det skulle tas opp og diskuteres, men fordi Ny Tid tok for seg 
behandlingen av noen få, internasjonalt kjente opposisjonelle. Hver gang 
ble avisens holdning flittig kommentert av leserne i form av brev og 
lengre artikler. De fleste forlangte det samme som SVs fylkesstyre i Finn-

Andrei Sakharov (1921–1989) ble tildelt Nobels fredspris i 1975. Hans kone, Jelena 

Bonner, tok imot prisen på hans vegne da Sakharov selv ble nektet utreisetillatelse. 

Her er ekteparet foran Nobelinstituttet i Oslo i 1989. 



ARBEIDERHISTORIE 2007

179

mark. Men hva som var grensene for akseptabel kritikk ble utfordret hver 
gang avisen tok for seg en enkeltskjebne. Fire dissidenter kom til å spille 
en viktig rolle i denne prosessen: Andrei Sakharov, Anataolij Sjtjaranski, 
Rudolf Bahro og Václav Havel.

Andrei Sakharov var den første. Han fikk Nobels Fredspris i 1975, 
samme år som SV ble stiftet og Ny Tid startet. På 40-tallet hadde han 
spilt en avgjørende rolle i utviklingen av den sovjetiske hydrogenbomben. 
Etter hvert ble han mer og mer opptatt av de moralske problemene 
våpenkappløpet skapte. I 1961 gikk han offentlig ut med kritikk av Khrusjt-
sjovs planer om å gjennomføre atomprøvesprengninger i atmosfæren. 
Gradvis begynte han å ta opp undertrykkelsen av alle som fremmet 
kritikk av regimet. I 1970 var han med på å stifte Den sovjetiske mennes-
kerettighets-komiteen. Det var for dette arbeidet han fikk Fredsprisen 
fem år senere.

Ny Tids reaksjon på tildelingen var sterk. Det første signalet var en 
todelt karikaturtegning. I den ene halvdelen ses Sakharov, med ærbødig 
bøyd hode, som mottar blomster, en mikrofon og penger, i den andre blir 
to latinamerikanere skutt. Under står det: «Det er klart det er du som 
fortjener fredsprisen, Andrej …».18 I lederartikkelen i samme nummer ble 
det pekt på at selv om Sakharov hadde rett til å uttrykke seg fritt som alle 
andre, var det likevel ingen grunn for marxister til å glede seg over tilde-
lingen.19 Den befestet den borgerlige slagsiden i Nobelkomiteens tilde-
linger. Grunnen var at Sakharov skulle ha uttalt seg kritisk både 
om avspenningspolitikken og om amerikanernes tilbaketrek-
ning fra Vietnam. Disse påstandene skulle bli avisens gjen-
ganger i den etter hvert brede dekningen av Sakharov. 

Det toppet seg i nr. 15, 1975, med en helsides artikkel der 
prisvinneren nå ble beskrevet som en pro-amerikansk krigs-
hisser.20 Utgangspunktet for fordømmelsen er Sakharovs bok 
Mitt land og verden som nettopp var utkommet på norsk. «Den 
anbefales alle som har trodd noe annet enn at fredspristildelingen til 
denne varme tilhenger av USA-imperialismen er noe annet en bevisst 
politisk handling fra de krefter som bekjemper både fredssaken og de 
sosiale framskritt i vår verden.»21 Avisen understreker at Sakharovs skild-
ringer av vanlige sovjetborgeres elendige levevilkår er usannsynlige og 
kun tjener til å sverte det politiske systemet. Beskrivelsen av sovjetisk 
helsevesen møtes med kommentarer om at det er minst like ille i norske 
utkantstrøk. At sovjetiske sikkerhetsstyrker skal ha skutt på utsultede 
barn som forsøkte å rømme over grensen, avvises som fri fantasi. At 
Sakharov her henviste til flokkene av foreldreløse som streifet rundt på 
landsbygda under kollektiviseringen og utsultingen av Ukraina på 30-
tallet, og altså ikke på 70-tallet, nevnes ikke. Kritikkens kjerne er likevel 
Sakharovs skildring av hvorfor amerikansk demokrati er en kilde til inspi-

Beskrivelsen av 
sovjetisk helsevesen 
møtes med kommen­
tarer om at det er 
minst like ille i norske 
utkantstrøk.



ARBEIDERHISTORIE 2007

180

rasjon, USA som «det frieste land i verden», dette var en karakteristikk 
som ble latterliggjort, men fremfor alt Sakharovs beklagelse over at USA 
ikke hadde vist tilstrekkelig «besluttsomhet og konsekvens både i krig-
føringen og ikke minst i politikken».22 Artikkelforfatteren mener at 
Sakharov her hadde ønsket at amerikanerne hadde brukt atomvåpen: 
«Eller var bare ikke USAs myrderier i Indokina massive nok?» 

Det er ingen dekning i boken for disse spekulasjonene. Sakharovs 
mening går klarere frem i resten av kapitlet der sitatet er hentet fra. Han 
mener at amerikanerne burde ha satset på å stanse våpentilstrømningen 
til Nord-Vietnam fra andre land, de burde også ha fjernet det korrupte 
styret i sør. Det er vanskelig å se på dette som krigshissende. At Sakharov 
med sitt kritiske syn på kommunismen ikke hilste en kommunistisk makt-
overtagelse velkommen, er neppe grunn til undring.

Frem til begynnelsen av 1976, ble det trykket en rekke debattinnlegg 
om avisens linje i Sakahrov-saken. For mange var hans positive holdning 
til USA tilstrekkelig grunn til å ikke gi ham Fredsprisen. Prisen burde gått 
til en fra Latin-Amerika og ikke til en mann som gjennom sin støtte til 
USA dermed også støttet diktaturet i Chile.23 Noen hevdet at sovjetiske 
myndigheter var i sin fulle rett til å stemple Sakharov og alle som delte 

hans oppfatninger som landsforrædere fordi «såkalte opposi-
sjonelle er alle mennesker som har hatt de største muligheter 
til å utvikle seg innenfor sine spesielle områder», men som nå 
hadde valgt å samarbeide med reaksjonære krefter.24

Sakharov var opptatt av at undertrykkelsen av nasjonale og 
religiøse minoriteter skulle opphøre. Dette var et problem som 
Ny Tid ikke dekket. At det skulle finne sted religionsforfølgelse 
i Sovjetunionen ble avvist.25 Organisasjonen Misjon bak Jern-
teppet ble anklaget av Berge Furre for å være støttespiller for 
de meste reaksjonære kreftene i Øst-Europa.26 Avisens linje 
her holdt seg til 1989. Verken den protestantiske kirken i DDR 
eller den katolske i Polen vies særlig oppmerksomhet i skild-
ringene av hva som førte til regimenes fall.27

Det kom motinnlegg som støttet Sakharov. Trygve Bull, en 
av partiets veteraner, beklaget at fredsforkjempere som Torborg 
Nedreaas og Jan Otto Hauge rakket ned på en mann som kjempet for de 
samme rettighetene de selv nøt godt av.28 Den kraftigste kritikken av 
avisen kom fra Hans-Wilhelm Steinfeld som påpekte at beskyldningene 
mot Sakharov var de samme som ble fremmet i sovjetiske aviser.29 Han 
kunne ikke finne noe belegg for karakteristikken i noe skriftlig arbeide 
fra Sakharov hånd.30 Noe svar fra avisens side kom ikke.

Dette var ikke siste gangen Ny Tid brakte de samme argumentene 
som sovjetiske aviser i skildringen av sovjetiske samvittighetsfanger. I 
1977 ble Anatolij Sjtjaranskij, en av Sakharovs medarbeidere i Helsingfors-

Sakharov var opptatt 
av at undertrykkelsen 
av nasjonale og 
religiøse minoriteter 
skulle opphøre. Dette 
var et problem som 
Ny Tid ikke dekket. At 
det skulle finne sted 
religionsforfølgelse i 
Sovjetunionen ble 
avvist.



ARBEIDERHISTORIE 2007

181

komiteen, arrestert. Året etter ble han dømt til flere års fangeleir. Retts-
saken var iscenesatt av myndighetene som et signal om en hard linje 
overfor de opposisjonelle. Den ble behørig dekket av sovjetiske masse-
medier. Sjtjaranskij ble anklaget for spionasje til fordel for USA. 
Han hadde, ble det hevdet, solgt data om det sovjetiske atom-
programmet til CIA. Dette var en anklage som Ny Tid hevdet 
det var dekning for ikke bare i det sovjetiske anklageskriftet: 
«Opplysninger som er kommet fram, både under rettssaken 
og fra vestlige kilder, gjør det svært sannsynlig at Sjtjaranskij 
har drevet en virksomhet, ved siden av sitt menneskerettig-
hetsarbeide, som i følge definisjoner på spionasje også brukt 
i Norge, gir myndighetene i Sovjet sterke kort i hendene.»31 Ny 
Tid hadde funnet en artikkel som støttet den offisielle sovje-
tiske versjonen i det amerikanske tidsskriftet Commentary. 
Forfatteren ble omtalt som «den berømte journalisten Jay 
Epstein», berømt fordi han nettopp hadde utgitt en bok om 
KGBs innblanding i mordet på Kennedy. Utover den boken, som 
før øvrig fort ble avvist for sine konspirasjonsteorier, er det 
vanskelig å finne noe grunnlag for berømmelsen. Commentary 
var og er fortsatt et pro-israelsk tidsskrift godt til høyre i det 
amerikanske medielandskapet. Selv om det her henvises til en 
artikkel trykket i Vesten, står det i Epsteins artikkel at kilden 
var det sovjetiske regjeringsorganet Izvestija. Der hadde Sjtja-
ranskijs gamle romkamerat  ilagt navn til en jeg-innrømmer-
alt-artikkel og hevdet at Sjtjaranskij og en rekke andre jødiske 
aktivister jobbet for CIA.32 Kort tid etter arresterte KGB alle 
som var navngitt. 

Artikkelen i Ny Tid har en fasong som ble typisk de gangene 
det ble fremmet kritikk av Sovjetunionen, nemlig ved å 
sammenligne med USA. Det ble pekt på at dommen mot 
Sjtjaranskij hadde falt samtidig med at det var gjennomført to «politiske 
rettssaker» i USA. Avisen fremholdt at gjennom den voldsomme fokuse-
ringen på sovjetiske forhold hadde vestlige media klart å dekke over 
politisk undertrykking i vest.

Innstrammingen overfor opposisjonelle i Sovjetunionen fikk virkninger 
også for satellittstatene i Øst-Europa. Også der ble rammene for kritikk 
snevrere og arrestasjonene mange. To som fikk merke dette var Rudolf 
Bahro og Václav Havel. Ny Tid viet mange spaltemeter til deres skjebne.

Bahro var en østtysk marxist som hadde vært lojalt medlem av 
kommunistpartiet. Etter invasjonen i Tsjekkoslovakia i 1968, meldte tvilen 
seg. Han skrev en omfattende kritikk av DDR-staten, den ideologiske 
dogmatismen og hvordan begrep som demokrati og solidaritet var blitt 
tømt for mening.33 Han anbefalte gjennomgripende reformer, men uten 

Anatolij Sjtjaranskij, f. 1948, 

emigrerte til Israel i 1986 

etter å ha sittet i sovjetisk 

fangeleir i flere år. Han 

hadde en sentral posisjon i 

israelsk politikk, blant 

annet som statsråd i flere 

regjeringer 1996–2005. 

Han trakk seg fra sin 

statsrådspost i 2005 i 

protest mot Ariel Sharons 

beslutning om å fjerne de 

israelske bosettingene på 

Gaza-stripen.  



ARBEIDERHISTORIE 2007

182

å hevde at et vestlig system var å foretrekke. Sammen med sine lands-
menn Robert Havemann og Wolfgang Harich, utarbeidet Bahro det som 
ble kalt «Den tredje vei», en strategi for en politisk og økonomisk utvik-
ling mellom samfunnene i vest og øst. Etter at boken var utgitt i Vest-
Tyskland ble Bahro arrestert og etter en summarisk rettssak idømt åtte 
års fengsel. Rettssaken vakte sterke protester. Etter å ha sittet fengslet 
i to år, ble han utvist.

Bahros meninger hadde bred gjenklang i SV. Tankene om den tredje 
vei minnet sterkt om et av SVs grunnbegrep da partiet ble stiftet. Likevel 
var avisens holdning i utgangspunktet nølende. Årsaken kommer godt 
frem i en artikkel fra slutten av 1978 der en stor Bahro-konferanse i Vest-
Berlin ble diskutert.34 Bahros analyse hadde vist at den udemokratiske 
utviklingen var uunngåelig fordi kommunistpartiene hevdet at bare de 
kunne definere veien frem. Modellen og dermed originalfeilen var å finne 
i Oktoberrevolusjonen og det sovjetiske kommunistpartiet. Men, som 
forfatteren riktig påpekte, hvis det ble satt likhetstegn mellom sosia-

Rudolf Bahro (1935–97), tysk filosof og politiker. Han var medlem av partiet Die 

Grünen 1979–85. Fra 1990 var han professor i sosialøkologi ved Humboldt Universi-

tet i Berlin. 



ARBEIDERHISTORIE 2007

183

lismen og regimene i øst, ville hele sosialismebegrepet bli satt i miskre-
ditt. Den samme konklusjonen ble trukket i andre vestlige sosialist- og 
kommunistpartier. Der førte nettopp denne diskusjonen til et brudd med 
Moskva. Ikke minst Bahro-rettssaken var et bidrag til bruddet 
mellom vestlige kommunist- og sosialistpartier og Moskva. 
Verken i SV eller Ny Tid kom denne diskusjonen riktig i gang. 
Artikkelen inneholdt da også en advarsel mot «ei opp-roman-
tisering av den såkalte euro-kommunistiske tradisjonen».35

Med Bahros utvisning forsvant oppmerksomheten. Med 
Václav Havel var det annerledes. Han var en tsjekkisk forfatter 
og filosof som hadde vakt oppmerksomhet tidlig på 60-tallet 
med sine skuespill. Etter invasjonen i 1968 var muligheten til å 
få stykker oppført borte. Utover 1970-tallet ble ensretting og 
innstramming så total at en av Havels kolleger, Milan Kundera, 
kalte landet for kulturens kirkegård. Tausheten ble brutt i 1977 
da menneskerettighetsgruppen Charta-77 ble dannet. Havel 
var med fra starten.

Ingen annen dissident ble omtalt så grundig av avisen som Havel. 
Dette skjedde ofte i tilknytning til artikler om situasjonen i Tsjekkoslo-
vakia som ble trykket i ukene opp til minnemarkeringen for invasjonen i 
1968. Havels forfatterskap, både det litterære og det samfunnskritiske, 
ble omtalt. For en såpass liten avis må denne vedvarende og brede 
dekningen fremheves, større aviser som Aftenposten eller Arbeider-
bladet refererte sjeldnere. 

Ny Tid var opptatt av å understreke at Havel, i likhet med andre sentral-
europeiske intellektuelle, gikk inn for at delingen av Europa måtte 
oppheves. Det første skritt på veien var en oppløsning av NATO og Wars-
zawapakten.36 Dette stemte overens med SVs egen linje. Men her gikk 
avisen vel hurtig frem i sitt ønske om å trekke paralleller. Havel hadde, i et 
essay publisert i Stockholm i 1985, kritisert den vestlige fredsbevegelsen.37 
Den var for naiv i sitt syn på Sovjetunionen, og den overså at menneske-
rettigheter og demokrati var selve forutsetningen for fred.38 Havel var ikke 
alene om denne holdningen. Andre østeuropeiske opposisjonelle ytret seg 
i samme baner i sin kontakt med vestlig fredsbevegelse. De gangene noen 
av dem klarte å delta på konferanser eller seminarer i Vesten, enten med 
utsendinger eller med brev som ble lest opp, var det tydelig at synet på 
hva årsaken til våpenkappløpet og hva som måtte gjøres for å få slutt på 
det, var grunnleggende forskjellige på hver side av jernteppet.39 Vestlig 
fredsbevegelse var altfor imøtekommende overfor de statsdrevne freds-
organisasjonene fra øst, altfor redde for å stille krav som kunne føre til at 
offisielle østlige delegater trakk seg. 

Ny Tid refererte hovedpunktene i Charta-77s kritikk i en artikkel i 
1984. Kritikken fikk ulike følger. En linje var å redusere betydningen av 

Bahros meninger 
hadde bred gjenklang 
i SV. Tankene om den 
tredje vei minnet 
sterkt om et av SVs 
grunnbegrep da 
partiet ble stiftet. 
Likevel var avisens 
holdning i utgangs­
punktet nølende.



ARBEIDERHISTORIE 2007

184

den. Jørgen Dragsdahl, den danske avisens Informations medarbeider 
som regelmessig skrev om fredsbevegelsen og øst-vest konflikten i Ny 
Tid, hevdet at tsjekkerne kun kritiserte vestlig fredsbevegelse i «milde 

vendinger».40 Den andre linjen var å ufarliggjøre den ved å 
hevde at borgerettsbevegelsene arbeidet for en sosialistisk 
fornyelse av samfunnene.41

Hadde skildringen av Sakharov og Sjtjaranskij vært fiendtlig, 
var holdningen overfor Bahro og Havel mer balansert. Dette 
har nok noe å gjøre med at de to siste ble regnet som venstre-
opposisjonelle. Dermed hadde de avisens sympati. Den brede 
dekningen, særlig av forholdene i Tsjekkoslovakia, hang også 
sammen med at venstrepolitikere i eksil enten ble intervjuet 
eller selv skrev innlegg. Mot slutten av 1980-tallet knyttet 
avisen også kontakt til enkelte russere som bidro med analyser 
og kommentarer. Men inntil da var det en merkbar ubalanse i 
avisens holdning til landene i øst. Grunntonen i avisens beskri-
velse av sovjetiske forhold og sovjetisk politikk var positiv. 
Blant de klareste eksemplene er de mange bidragene fra den 
danske journalisten Jørgen Dragsdahl om sovjetisk sikkerhets-
politikk.42 

Det er på denne bakgrunn at avisens siste kommentar om 
Andrei Sakharov fra 1989 må leses. Han hadde på det tids-
punktet gjort seg til en varm tilhenger av Gorbatsjovs reform-
politikk. Likevel ble han beskrevet slik i en lederartikkel fra 

slutten av 1989: «Fredsprisvinner Andrei Sakharov er … en erkekonser-
vativ og politisk tulling som fortsatt pøser nafta på de krigerske glørne 
som ennå ulmer i øst.»43 Sakharovs feil var at han ikke trodde at det 
sosialistiske systemet kunne reformeres. På dette punktet mente Ny 
Tid at Sakharov ikke skilte seg fra østtyskere som i nasjonalistisk rus 
krevde gjenforening, som avisen korrekt påpekte hadde også de mistet 
troen på at systemet hadde noen fremtid. Ordbruken vakte likevel 
såpass oppsikt at redaktøren et par numre senere kom med en 
unnskyldning for karakteristikken, men ikke altså ikke vurderingen av 
Sakharovs politiske rolle.44

Forfølgelsen av Sakharov, Sjtjaranskij, Bahro, Havel og uttallige andre 
var elementære brudd på menneskerettighetene. Det var kjernen i 
kritikken som ble fremmet av vestlige regjeringer. For mange av avisens 
journalister og leseskribenter var det viktig å fremheve at en slik kritikk 
var ledd i høyrekreftenes og den borgerlige pressens spill. Det var 
nødvendig å se på at mange av de østlige regimenes tiltak ble gjort under 
«truslen fra en korrupt kapitalisme, der historisk sett er på retur, men 
stadig er sterk nok til at forgifte hele verden med defaitistisk propaganda, 
oprustningskapløb og trusler om en tredje verdenskrig».45 Samme hold-

Václav Havel, f. 1936, 

tjekkisk forfatter og 

dramatiker. Han var 

Tsjekkoslovakias niende og 

siste president 1989–93 og 

den første presidenten i 

Den tsjekkiske republikk 

1993–2003.



ARBEIDERHISTORIE 2007

185

ning gjorde seg også gjeldende i avisens reportasjer om undertrykkingen 
i øst. Både avisens egne folk og mange leserinnlegg pekte på at regimene 
hadde sikret befolkningen en rekke rettigheter som ikke fantes i vest som 
arbeid, bolig, utdannelse og helsestell.46 Fremgangen her måtte veies opp 
mot mangler på andre felt, underforstått menneskerettighetene. 

Gradbøyning av menneskerettigheter 
Dette var en holdning på linje med hva som fremkom i Sosialistisk Opplys-
ningsforbunds eget studiehefte Forholdene i sosialistiske land, noe vi 
skal se nærmere på. Kritikere på venstresiden burde være ekstra 
varsomme i sine uttalelser understreket en av heftets forfattere. Selv 
blant folk som var vel bevandret i Marx, Engels og Lenin «… gjør det seg 
i arbeiderbevegelsen gjeldende oppfatninger som står betenkelig nært 
de borgerlige vurderingene av de sosialistiske landene…».47 Nettopp 
faren for å bli gruppert sammen med borgerlige kritikere kom til å veie 
tungt. Å hevde at motstandere sto på feil politisk plattform ble et flittig 
brukt argument. Problemet forble likevel det samme, hvis 
vanlige kriterier ikke kunne brukes i vurderingen av mennes-
kerettighetene i de sosialistiske landene, hva skulle man da 
bruke? Hvordan kunne kritikken føres på et annet plan og i 
andre former, slik SVs fylkesstyre i Finnmark krevde, og 
partiets studiehefte anbefalte? 

Det fremkom aldri noe klart svar på dette. Ny Tids kritiske 
dekning av regimenes forfølgelse av Bahro og Havel, Charta-77 
og Solidaritet innebar en kritikk av de sosialistiske landene, og 
det innebar også at «borgerlige dogmer» ble tatt i bruk. Dette 
skjedde ikke uten motbør i form av leserinnlegg som understreket 
behovet for avveining i synet på landene i øst, og en sterkere dekning av 
brudd på rettigheter i den vestlige verden og særlig USA. 

Det var nettopp amerikansk politikk i Mellom-Amerika som skulle gi 
startskuddet til en debatt om menneskerettighetsbegrepet i Ny Tid. 
Sandinistene i Nicaragua, som hadde gjennomført en sosial og økono-
misk utjevningspolitikk, ble presset av USA. Amerikanerne minela en 
havn og støttet geriljabevegelsen i landet med våpen. I 1984 reagerte 
sandinistene med å legge sterke begrensninger på den politiske opposi-
sjonen. Kritiske aviser ble stengt. 

I 1985 trykket Ny Tid et dobbeltintervju med SV-erene Erik Nord og 
Øyvind Johnsen. Johnsen hadde gjennom flere år arbeidet med mennes-
kerettighetsspørsmål i fattige land.48 I intervjuet kom de motstridende 
synspunktene som preget debatten om menneskerettighetenes plass i 
et sosialistisk samfunn klart frem. Nord hevdet at rettighetene var et 
vestlig produkt. Han gikk inn for begrensning «i visse situasjoner og 

Det var nettopp 
amerikansk politikk i 
Mellom­Amerika som 
skulle gi startskuddet 
til en debatt om 
menneskerettighets­
begrepet i Ny Tid. 



ARBEIDERHISTORIE 2007

186

overgangsperioder, fordi jeg tror at politiske rettigheter kan hindre utvik-
ling av økonomiske rettigheter». Dette gjaldt for eksempel «full ytrings-
frihet, som kan virke hemmende på utviklinga av menneskelig og 
økonomisk rettferdighet». Johnsen avviste en slik tolkning blankt og 
hevdet at hvis man tillot en slik gradbøyning ville det bli altfor lett for det 
sittende regimet å finne et påskudd til å oppheve menneskerettigheter 
og demokrati.

Noen sluttstrek ble ikke satt og debatten blusset opp igjen to år senere. 
Denne gangen var det Truls Wyller som med teoretisk skolering fra 
Kommunistisk Universitetslag (KUL) og studier i filosofi argumenterte for 

at definisjonen av menneskerettigheter bare kunne anvendes 
på samfunn som våre egne. For sosialister måtte det være klart 
at parlamentariske demokratier satte hindre for folks innflytelse 
over samfunnsutviklingen. Fremfor den vestlige fokuseringen 
på individet, var det langt viktigere å se på hvordan en klasses 
rettigheter kunne sikres.49 Dens interesser måtte telle mer enn 
hensynet til den enkelte. 

Dette synet fikk svar fra Tore Lindholm og Bernt Hagtvedt. 
Lindholm argumenterte prinsipielt og viste hvordan Marx’ 
avvisning av menneskerettigheter som borgerlige påfunn 
hadde ledet til Lenins og Stalins systematiske undertrykking.50 
Hagtvedt pekte på at Wyllers tolkning av menneskerettighe-
tene som rene politiske redskap til forveksling lignet de 

svarene som kom fra Reagan da den internasjonale domstolen i Haag 
hadde fordømt den amerikanske politikken.51 

Wyller svarte: «Jeg trodde først jeg diskuterte med en sosialist. Eller 
to sosialister. Men dette var åpenbart en sørgelig misforståelse.»52 Han 
fortsatte med å gjenta at skillet ikke gikk mellom demokratier og regimer 
som undertrykket menneskerettighetene, men mellom vestlige og sosi-
alistiske regimer. I det siste tilfellet var det kollektive interesser som 
veide tyngst. 

Wyllers linje fikk støtte fra mange lesere, og også fra Hans Ebbing.53 

Ebbing var medlem av partiets landsstyre. I likhet med Wyller delte 
Ebbing motstanderne inn etter ideologiske kriterier. Rune Slagstad, som 
i et stort intervju hadde beklaget den manglende evne til kritisk tenk-
ning hos norske marxister, ble gruppert sammen med Lindholm og Hagt-
vedt. De ble kalt «udogmatiske liberalere».54 Ebbing advarte mot denne 
gruppen, og anbefalte i stedet en gjennomlesning av landsstyrets 
forslag til nytt prinsipp-program. Dette var en måte å signalere at den 
linjen Hagtvedt og Lindholm sto for ikke var partiets. 

Men igjen, noe klart svar på hvordan kritikken kunne utformes, på 
hvilket grunnlag, form eller plan kom ikke Ebbing med. Etter hvert døde 
debatten ut. Ikke minst fordi avisen selv begynte å bringe kritiske artikler 

Truls Wyller 
 argumenterte for at 
definisjonen av 
menneskerettigheter 
bare kunne anvendes 
på samfunn som våre 
egne. Dette synet 
fikk svar fra Tore 
Lindholm og Bernt 
Hagtvedt. 



ARBEIDERHISTORIE 2007

187

av østeuropeere. Informasjonen som strømmet ut fra Sovjetunionen om 
overgrep, økonomisk og sosial elendighet gjorde det også vanskeligere 
å forsvare systemene. I 1977 hadde avisen brakt en hyllnings-
artikkel på 60-årsdagen for Oktoberrevolusjonen, der den 
fremhevet arbeiderklassens seier i 1917 og Sovjetunionen som 
beundringsverdig.55 Ti år senere ble årsdagen ikke nevnt, nå 
var avisen opptatt av å referere sovjetiske diskusjoner om 
hvordan systemet kunne demokratiseres og menneskerettig-
hetene sikres.

Endringen i avisens linje hang også sammen med at nye jour-
nalister dekket utviklingen. Gunnar Kopperud og Ingolf Håkon 
Teigene (redaktør 1982–86) kommenterte utviklingen i øst helt uten den 
velviljen som for eksempel Berit Ås, Berge Furre eller Egil Ulateig hadde 
lagt for dagen. Men det er ikke snakk om noen helomvending. Heller ikke 
oppløsningstendensene mot slutten av 80-tallet og regimenes fall i 1989 
førte til det. 

1989 eller «Sosialismen er ikke død – ennå!»
Fra midten av 80-tallet begynte kommunistpartiene i Øst-Europa å miste 
kontrollen over befolkningen. Gorbatsjovs reformer ga støtet til en 
omfattende debatt om regimets brudd på menneskerettighetene. Sovje-
tiske journalister avdekket også hvor utstrakt den sosiale nøden var. 
Endringene i Moskva hadde umiddelbare ringvirkninger i Øst-Europa. 
Men resultatene ble forskjellige. I Polen og Ungarn forhandlet kommu-
nistpartiet og opposisjonen seg frem til en fredelig overgang i 1988. I 
Tsjekkoslovakia og DDR, derimot, holdt regimene krampaktig på makten. 
De første protestene ble slått hardt ned. Utover sommeren og høsten 
1989 skjøt utviklingen fart. Antallet demonstrasjoner og streiker økte. I 
begynnelsen av november gikk rundt en million på gatene i Øst-Berlin og 
krevde partiets avgang og gjennomføringen av frie valg. Få dager etter 
ble Berlin-muren åpnet. At partiets maktmonopol ble strøket 1. desember 
var en ren formalitet. Partiet hadde mistet så godt som all støtte. I Tsjek-
koslovakia skjedde det samme, i løpet av 10 dager hadde streiker og 
protester tvunget kommunistpartiet i senk. På den siste dagen i 1989 ble 
Václav Havel innsatt som president.

Hvis man sammenligner dekningen i avisen med utviklingen i Øst-
Europa uke for uke, er leder- og kommentarartiklene påfallende utda-
tert. 18. november 1989, på et tidspunkt da det østtyske 
kommunistpartiet fullstendig hadde mistet styringen, har avisen en 
hel sides artikkel om DDR-ledelsens forsøk på å finne nye folk. Dette 
var en strategi avisen knyttet store håp til. Tittelen lyder da også 
«Sosialismen er ikke død - ennå!». 

Etter hvert døde 
debatten ut. Ikke 
minst fordi avisen 
selv begynte å bringe 
kritiske artikler av 
østeuropeere.



Arbeiderhistorie 2007

188

Dilemmaet for avisen var at den ikke visste hvordan den skulle forholde 
seg til denne utviklingen. Det brede folkelige engasjementet ble under-
streket. Kravene om frie valg ble støttet. Men samtidig ble det advart 
mot at befolkningen altfor lett ble et bytte for vestlige politikeres mani-
pulasjoner og vestlig storkapitals profittjag.56 Dette kom tydelig frem i 
den brede dekningen av sammenbruddet i DDR. De tusener som flyktet 
vestover ble beskrevet som rene lykkejegere på jakt etter et bedre liv i 
Vesten. De var også dypt usolidariske med dem som ble igjen i DDR.57 I 
en leder kalt «Etter gleden» trykket i nr. 2, 1990, het det at «Jubelen over 
despotenes fall kan bli kortvarig. I DDR våkner de ultrakonservative til 
live». Videre blir det beskrevet hvordan nazistiske slagord blir malt 
overalt, mens anti-fascistiske monumenter blir tilgriset. Avslutningsvis 
blir det understreket at journalister som bare rapporterer jubelrusen 
svikter oppgaven sin «Slik kolleger før dem sviktet sin oppgave forut for 
fascistenes første bål i Europa». 

Muligvis var det nettopp rollen som varsler avisen nå forsøkte å skape 
seg. I løpet av høsten 1989 hadde avisen en serie med artikler om den 
politiske utviklingen i Vest-Tyskland. Skulle man tro dem, var de høyre-
ekstreme republikanerne i ferd med å vinne frem på bred front. Samtidig 
var samfunnet gjennomsyret av revansjistisk tankegang og politisk 
ensretting. Et sammenbrudd i DDR og et sterkt, gjenforent Tyskland var 
naturligvis i disse kreftenes interesse. På dette punktet hadde avisen om 
ikke annet kjørt en konsekvent linje. Etter at Kohl i 1986 hadde uttalt at 
tysk samling var et mål som alle tyskere hadde arbeidet for, ble det 
hevdet at Kohl her bevisst nørte opp under drømmer om et nytt stor-
Tyskland.58 Det ble ikke nevnt at republikanerne med enkelte lokale 
unntak, knapt ble valgt inn noe sted. Ei heller ble det nevnt at kansler 
Kohl arbeidet målrettet for at gjenforeningen ikke skulle bli en tysk-tysk 
prosess, men en europeisk prosess med deltakelse fra flere land. 

Det var likevel noen som forsøkte å bruke regimenes fall til å dra i 
gang en debatt. Ikke om partiets forhold til sin egen fortid, men hvordan 
man skulle forholde seg til det nye Europa som var i ferd med å vokse 
frem. Erik Solheim, partiets leder, var én.59 Solheim ytret også forståelse 
for at den tyske gjenforeningen ville komme, nettopp fordi ingen av DDRs 
innbyggere følte seg knyttet til den bankerotte staten.

Solheim ble stående alene. Menige partimedlemmer skrev inn og 
støttet ham, men flere advarte mot at partiet nå skulle kaste vrak på sin 
ideologiske arv. NRK-journalisten Fritz Nilsen spurte i et innlegg: «Er det 
ikke snart behov for en liten tenkepause i SV-ledelsens raske politiske 
glideflukt – ikke minst med bakgrunn i det som skjer i Øst-Europa?»60 

Paul Chaffey, som senere har beklaget at partiet forspilte muligheten 
til å endre partiets utenrikspolitikk i 1989, var blant dem som klarest 
advarte mot endringer.61 Chaffey var leder av Sosialistisk Ungdom og 



Arbeiderhistorie 2007

189

medlem av Stortingets utenrikskomité. I et intervju med avisen advarte 
han mot overdreven selvkritikk. For som han sa: «Utviklinga har på 
mange måter gitt SV rett i synet på demokrati, ytringsfrihet og mye av 
det som går på politiske strukturer.»62 Påstanden om at SVs politikk 
var blitt bekreftet kom etter hvert til å bli kjennetegn for mange av 
innleggene som ble trykket. En skrev at nettopp den politikken «SV har 
prøvd å fjerne seg frå og fortrengja for å bli politisk etandes i Noreg, 
er den realiteten at de austlege kommunistpartia har skapt verdiar som 
kunne vore henta frå vårt prinsipprogram».63 Denne tolkningen var 
behagelig fordi den fjernet behovet for både å se seg tilbake og å ta inn 
over seg hva sammenbruddet i øst betydde for partiets ideologiske 
grunnlag og utenrikspolitikk.64 At vi bare har funnet ett eksempel på 
det motsatte, synes å bekrefte denne konklusjonen.65 

Skal man dømme etter Ny Tid fra begynnelsen av 90-tallet, er det 
klart at det var Chaffeys holdning som vant frem. Sammenbruddet i øst 
har knapt etterlatt noen spor. Det lille som var av debatt om partiet og 
avisens linje overfor de nye demokratiene i øst forsvant. Det er flere 
mulige forklaringer. Én er skuffelsen over valgresultatene. Venstresiden 
tapte. De nye politikerne var merket av den nære fortiden og derfor 
skeptiske overfor alt snakk om en demokratisk sosialisme. En annen 
forklaring er at alle forsøk på å trekke i gang en debatt om en endring 
av partiets utenrikspolitikk raskt ble tolket som en pro-EU ytring. Inter-
vjuet med Solheim var ikke noe unntak. Det i seg selv var nok til å legge 
debatten død. 

Noter
	 1	�Se Åsmund Egge, Komintern og krisen i Det norske Arbeiderparti, 

Oslo, Universitetsforlaget 1995. Norsk utenrikspolitikks historie bind 4–6 
behandler skiftende arbeiderpartiregjeringers forhold til Sovjetunionen og 
Øst-Europa: Jakob Sverdrup, Inn i storpolitikken: 1940–1949, bind 4; Knut 
Einar Eriksen og Helge Øystein Pharo, Kald krig og internasjonalisering, 
1949–1965, bind 5; Rolf Tamnes , Oljealder: 1965–1995, bind 6; alle utgitt 
Oslo, Universitetsforlaget, 1995–1997.

	 2	�Se for eksempel Sven G. Holtsmark, Gullet fra Moskva: sovjetisk pengestøtte 
til norske kommunister 1917–1990, Oslo: Institutt for forsvarsstudier, 1999; 
Torgrim Titlestad, «NKP 1945–1987. Frå regjeringsparti til sekt», Nytt norsk 
tidsskrift, nr. 3, 1987, ss. 3–17.

	 3	�Nevneverdige unntak er eks. Johan Odd Giske, Det grammatiske 
subjektet i politisk språkbruk: ein syntaktisk, semantisk og programatisk 
analyse av Sosialistisk Venstrepartis arbeidsprogram for perioden 1985–
89, hovedoppgave i nordisk, Universitetet i Bergen, 1990; Dag Arne 
Christensen, Venstresosialistisk EU-politikk: ei analyse av Sosialistisk 
Venstreparti i Norge, Vänsterpartiet i Sverige og Socialistisk Folkeparti i 
Danmark 1973–1997, Dr.Philos, Universitetet i Bergen 1999.



Arbeiderhistorie 2007

190

	 4	�Se for eksempel Håkon Kolmannskog, Ideologisk leiarskap i den 
norske ml-rørsla: det umogeleges kunst 1965–1980, Universitetet i Oslo, 
hovedoppgave i historie, 2006; Dag Solstad, Gymnaslærer Pedersens 
beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land, 
Oslo, Aschehoug, 1985.

	 5	�Se ellers Otto Risangers hefte SV blir til, Oslo 1976.
	 6	�Forholdene i sosialistiske land, debatthefte fra Sosialistisk 

Opplysningsforbund, 1975.
	 7	�Arne Petersen, «Om forhold i de sosialistiske land», ss. 7–17 i Forholdene i 

sosialistiske land, sitatet er hentet fra side 8.
	 8	�For en analyse av forholdet mellom DDR og Norge, og Berge Furre og 

Orientering-kretsens arbeide for en offisiell norsk anerkjennelse av landet, 
se Sven G,. Holtsmark, Avmaktens diplomati, DDR i Norge 1949–1975, 
Den norske historiske forening, 1999. 

	 9	�Best er dette eksemplifisert i den to-delte artikkelen «Krisa i Aust-Europa 
og europeisk venstreside» som sto i Ny Tid nr. 16 og 17, 1982. 

10	� Furre, «Krisa i Aust-Europa og europeisk venstreside», (1), Ny Tid nr. 16, 1982.
11	� Furre, «Krisa i Aust-Europa og europeisk venstreside», (2) Ny Tid nr. 17, 1982.
12	� Berge Furre, «Er Sovjets oppvæpning mindre farleg?» Ny Tid, nr. 22, 1982.
13	� Ingolf Håkon Teigene, «Berit Ås: Våpensløseriet ein provokasjon mot den 

3 verda», Ny Tid, nr. 29, 1977.
14	� Berge Furre, «Eg stemmer ikkje for attval», Ny Tid, nr. 48, 1979.
15	� Ibid.
16	� Berge Furre, «Glør under oska», Ny Tid, nr. 32, 1980.
17	� «Kritikken av Sovjet», Vedtak fattet av SVs fylkesstyre i Finnmark, gjengitt i 

Ny Tid, nr. 7, oktober 1976.
18	� Tegneren er Morten Kristiansen, Ny Tid, nr. 10, 1975.
19	� «Sakharov og Kristiansen», Ny Tid, nr. 10, 1975.
20	�Jan Otto Hauge, «Bilde av en reaksjonær», Ny Tid, nr, 17, 1975.
21	� Ibid.
22	�Andrei Sakharov, Mitt land og verden, Oslo: Cappelen, 1975, s.85.
23	�Hartvig Sætra, «Sakharov – alibi for Bresjnev?», Ny Tid, nr. 1, 1976.
24	�Elin Lund, «Til SVs stortingsgruppe», Ny Tid, nr. 1, 1976, og Bjørn Frang, 

«Forræder mot eget land», Ny Tid, nr. 3, 1976. Sitatet er fra Lunds innlegg, 
25	� Reidar T. Larsen, « Kristenforfølgelse?», Ny Tid, nr. 30, 1976.
26	�Berge Furre, «Den sosialistiske staten må være livsynsnøytral», Ny Tid, nr. 

29, 1976.
27	� Fra lederartikkelen «Maktmonopol utenfor dagsordenen», Ny Tid, nr. 49, 1989.
28	�Trygve Bull, «Intet godt å si…?», Ny Tid, 8. januar 1976. Nedreaas innlegg 

«Nobels fredspris, Verdensfredsrådet – og FREDEN» der hun blant annet 
hevder at Bresjenev heller burde fått prisen ble trykket i Ny Tid, nr. 18, 1975.

29	�«Fredsbomben – en reaksjon», Ny Tid, nr. 3, 1976.
30	�Vi har kontaktet Edward Kline, direktøren for Sakharov Archives ved 

Harvard for å få undersøkt om det finnes noe hold for beskyldningene 
mot Sakharov i noen av hans papirer. Svaret var negativt.

31	� Egil Ulateig, «Ville blitt spiondømt i Norge, Ny Tid, nr. 28 1978.
32	� Edward Jay Epstein, «The War Within the CIA», Commentary, august 1978, 

ss. 35–39.
33	�� Rudolf Bahro, Die Alternative, Berlin: Europäische Verlags Anstalt, 1977. 
34	��Finn Skårderud, «Rudolf Bahro: Toppen av et isfjell», Ny Tid, nr. 48, 1978.
35	� Ibid. 
36	�Se Ingolf Håkon Teigene, «Regimekritikarar i aust», Ny Tid, nr. 48, 1985.
37	� Václav Havel, The Anatomy of Reticence: Eastern European Dissidents and 

the Peace Movement in the West, Stockholm: The Charta 77 Foundation, 
1985. En kortversjon ble publisert samme år i The New York Review of 
Books med tittelen «Peace: The View from Prague», nr. 18. 



Arbeiderhistorie 2007

191

38	�Klarest kom dette frem i Pražska výzva (Praha-apellen), undertegnet 
av ledende tsjekkiske opposisjonelle i mars 1985, for teksten se http://
cibulka.com/77/1985/inform4/01.htm 

39	�Christian Domnitz gir en oversikt over synspunktene i Tsjekkoslovakia, 
DDR og Polen, samt henvisninger til nyere forskning i «Das Europa der 
Bürgerrechtler. Die Ost-Westfriedensbewegung engagierte sich für eine 
Friedensverfassung im Rahmen der KSZE», Themenportal Europäische 
Geschichte, mai, 2007.

40	�Jørgen Dragsdahl, «Gennembrudd i Øst-dialog», Ny Tid, 20. juli 1985. 
41	� Se Finn Gustavsen, «Håp for Sovjet!», Ny Tid, nr. 39, 1986.
42	�Ingolf Håkon Teigene, «Berit Ås: Våpensløseriet ein provokasjon mot den 

3 verda», Ny Tid, nr. 29, 1977.
43	�Bernt Eggen, «Maktmonopol utenfor dagsordenen», leder, Ny Tid, nr. 49, 

1989.
44	�Bernt Eggen, «Ny Tid om Sakharov», Ny Tid, nr. 2, 1990.
45	� Erik Knudsen, «Skal vi støtte Rudolf Bahro?», kronikk, Ny Tid, nr. 18, 1979.
46	�Se for eksempel Hans Bunes, «Sovjethets», Ny Tid, nr. 41; og Ulf 

Thorsdalen, «SV og DDR», Ny Tid, nr. 41, 1986.
47	� Arne Petersen, «Om forhold i de sosialistiske land», ss. 7-17 i Forholdene i 

sosialistiske land, Debatthefte fra Sosialistisk Opplysningsforbund, 1975, 
sitatene er hentet fra side 7 og 8.

48	�«Menneskerettigheter – en menneskerett», Ny Tid, nr. 41, 1985. 
49	� Dette kommer klarest frem i hans innlegg «Vestlig rett – og slett», Ny Tid 

nr. 8, 1987.
50	�Tore Lindholm, «Vestens absolutte rett», Ny Tid nr. 3, 1987, og «Nervøs 

fotskraping», Ny Tid, nr. 11, 1987,
51	� Bernt Hagtvedt, «Bare borgerlig ideologi?», Ny Tid, nr. 7, 1987.
52	� Trul Wyller, «Makt mot sosialisme», Ny Tid, nr. 14, 1987.
53	� Hans Ebbing, «Liberale og dogmatikere», Ny Tid, nr. 12, 1987.
54	�Intervjuet med Rune Slagstad, med tittelen «Liberale toner», ble publisert i 

nr. 11, 1987.
55	� Se avisens lederartikkel «Oktoberrevolusjonen 60 år», Ny Tid, nr. 53, 1977.
56	�For eksempel «For en kapitalisme med menneskelig ansikt?» (ingen 

forfatter), Kommentarartikkel, Ny Tid, nr. 5, 1990. Hans Ebbing, 
«Sosialisme etter Murens fall?», Ny Tid, nr. 47, 1990; 

57	�Se Grethe Haldorsen, «Det grenseløse hykleriet», Ny Tid, nr, 45, 1989.
58	�Erling Bjørntvedt, «Det tyske spørsmål», Ny Tid, nr. 42, 1986.
59	� Erik Solheim, «Ny tid, Sakharov og frihetskamp i Øst-Europa», Ny Tid, nr. 

2, 1990; og «Historiens flotteste opprør», intervju, Ny Tid, nr. 5, 1990.
60	�Fritz Nilsen, «Politisk glideflukt?», Ny Tid, nr. 9, 1990.
61	� Paul Chaffey, «En politisk reise», Samtiden, ss. 14–25, nr. 4, 2006. 
62	� «Må ikke bli for sjølkritiske», intervju, Ny Tid, nr. 3, 1990. 
63	�Bjørn Svela, «SV og utviklinga i aust», Ny Tid, nr. 3, 1990.
64	�For et nyere eksempel, se Stein Ørnhøi, «Hegge, historien og hestehoven», 

Ny Tid, 16. august 2003.
65	� Unntaket er Johann Tønneson, «Vi er alle antikommunister», Ny Tid, nr. 21, 

1990.




