Norsk Sjømannsforbund
På 1800-tallet levde de underordnede norske sjøfolkene under elendige kår. Ombord i skutene var de i praksis rettsløse og underkastet jernhard disiplin. Kapteinens ord var lov, og han hadde "tukterett" – rett til å foreta fysiske avstraffelser – dersom han fant det påkrevet. Ofte var kostholdet så dårlig at mannskapet pådro seg alvorlige mangelsykdommer. Arbeidstiden var ikke regulert, og det var dessuten straffbart å forlate båten før hyrekontrakten var løpt ut. Forholdene ble forsøkt bedret gjennom enkelte lovendringer i siste halvdel av 1800-tallet. Det var imidlertid vanskelig å gjennomføre noen kontroll på disse områdene.

Mannskapet på "Edv. Grieg", oktober 1951.
Foto: Arbeiderbladet / Arbark
Foto: Arbeiderbladet / Arbark
I 1880-årene ble det etablert en fagforening for fyrbøtere i Oslo. Foreningen var tilsluttet både Fagforeningenes sentralkomite og Arbeiderpartiet, men den ser ut til å ha blitt oppløst etter fem-seks år. På samme tid eksisterte det også en matrosforening i hovedstaden og tilsvarende foreninger i en del andre norske byer, og flere kom til på begynnelsen av 1900-tallet. I 1907 ble det etablert et landsomfattende forbund – Norsk Sjømands Forbund. Organisatoren og venstremannen Olaf L. Barstad ble valgt til president, og forbundet markerte seg ved å ta klar avstand fra fagorganisasjonene innen LO.
Spørsmålet om underordnede sjøfolk skulle være organisert innenfor eller utenfor LO var imidlertid ikke avgjort med dette. Etter initiativ fra både LO-ledelsen og fra sjøfolk som ønsket en organisasjon med tilknytning til den øvrige fagbevegelsen, ble Norsk Matros- og Fyrbøter-Union stiftet i 1910. I løpet av få år meldte de fleste fagforeningene for sjøfolk seg inn i den nyetablerte Matros- og fyrbøterunionen og ut av Norsk Sjømands Forbund, som etter noen år ble oppløst.
Spørsmålet om underordnede sjøfolk skulle være organisert innenfor eller utenfor LO var imidlertid ikke avgjort med dette. Etter initiativ fra både LO-ledelsen og fra sjøfolk som ønsket en organisasjon med tilknytning til den øvrige fagbevegelsen, ble Norsk Matros- og Fyrbøter-Union stiftet i 1910. I løpet av få år meldte de fleste fagforeningene for sjøfolk seg inn i den nyetablerte Matros- og fyrbøterunionen og ut av Norsk Sjømands Forbund, som etter noen år ble oppløst.

Maling av skutesiden på "Fridtjof Nansen", desember 1951.
Foto: Arbeiderbladet / Arbark
Foto: Arbeiderbladet / Arbark
Norsk Restaurasjonsforbund – fra 1932 Norsk Stuert- og Kokk-Forbund – organiserte stuertene og byssepersonalet til sjøs. Forbundet sto utenfor LO, men hadde ved flere anledninger vurdert innmeldelse. LO ønsket på sin side bare å ha ett forbund innenfor hver bransje. Ettersom Norsk Matros og Fyrbøter-Union allerede var tilknyttet LO, gikk derfor veien inn i Landsorganisasjonen for stuerter og byssepersonale via en sammenslutning med Norsk Matros- og Fyrbøter-Union. I 1933 ble de to forbundene slått sammen under navnet Norsk Sjømannsforbund.
I takt med utviklingen innen norsk skipsfart skulle Sjømannsforbundet komme til å bli et stort og viktig LO-forbund. I 1960 var medlemstallet kommet opp i hele 48 000. Ny teknologi og redernes krav om å redusere mannskapene ombord førte imidlertid til at antallet norske sjøfolk deretter gikk nedover. I dag er medlemstallet nede i 12 000.
I takt med utviklingen innen norsk skipsfart skulle Sjømannsforbundet komme til å bli et stort og viktig LO-forbund. I 1960 var medlemstallet kommet opp i hele 48 000. Ny teknologi og redernes krav om å redusere mannskapene ombord førte imidlertid til at antallet norske sjøfolk deretter gikk nedover. I dag er medlemstallet nede i 12 000.
Publisert 15.12.2020, første gang 01.11.2004.